Časopis Oktobar 2025

 

ONLINE PRISTUP ČASOPISU

 

1.Dr.sc. Dinka Antić

Kompleksnost nacionalnih poreznih sistema

Kompleksnost poreznih sistema, koja nastaje kao posljedica mnoštva poreznih oblika u poreznim strukturama i složenih poreznih procedura, problem je koji je prerastao nacionalne granice zemalja. U eri globalizacije poslovanja kompanija kompleksnost poreznog sistema postaje globalni fenomen koji zahtijeva globalni odgovor na koji način postići pojednostavljenje oporezivanja. Razvijene zemlje svijeta razvile su strategije pojednostavljenja oporezivanja kojima se djeluje istovremeno na dva „fronta“ koji povećavaju kompleksnost – poreznu politiku i administriranje poreza. Strategija pojednostavljenja poreza podrazumijeva nekoliko koraka. U prvom koraku vrši se mjerenje kompleksnosti nacionalnog poreznog sistema na temelju definiranih standarda i mjerila. U drugom koraku potrebno je komparirati kompleksnost nacionalnog poreznog sistema u odnosu na slične zemlje i na globalnom planu, što podrazumijeva prethodno definiranje globalnih standarda i indeksa porezne kompleksnosti. U trećem koraku razvijene zemlje zagovaraju primjenu porezne agende, nazvanu “tax decluttering”, odnosno “poreznog pospremanja” poreznih sistema zemalja, koje se zasniva na pojednostavljenju oporezivanja i mjerama koje bi trebale dovesti do optimalne porezne strukture. To uključuje i eliminaciju višestrukih, nepotrebnih i zastarjelih poreznih pravila i procedura, te čak i eliminaciju i nekih prevaziđenih poreznih oblika iz poreznih sistema ili njihov radikalni redizajn.

 

2.Prof. dr.sc. Jozo Piljić

 Procjena vrijednosti potraživanja od kupaca

 Pri sastavljanju financijskih izvještaja pravne osobe  su obvezne fer i istinito prezentirati financijsko stanje, financijsku uspješnost i novčane tokove. Između ostalog, obveza fer prezentiranja odnosi se tako i na vrijednosti imovine i prihoda pravne osobe. Drugim riječima, takva obveza za pravnu osobu znači da za razdoblje financijskog izvještavanja mora fer i istinito iskazati prihode, a u vezi s njima i potraživanja od kupaca. Potraživanja od kupaca treba da budu iskazana istinito i fer, a ne bi smjela biti prostor za manipulacije rezultatom poslovanja kroz iskazivanje ispravke vrijednosti na potraživanja, za koja postoji realna mogućnost naplate, ili ne iskazivanje ispravke vrijednosti za ona potraživanja koja su po svim poznatim informacijama nenaplativa. Naime, računovodstveni propisi i standardi nalažu ispravku vrijednosti nenaplaćenih potraživanja, a radi fer i istinitog prezentiranja financijskog stanja, uspjeha i novčanog toka pravne osobe. To podrazumijeva povećanje rashoda i gubitka razdoblja. S druge strane interes poreznih institucija je ograničiti porezno priznavanje takvih rashoda, i zapravo, kazniti one koji ne naplaćuju vlastita potraživanja pažnjom dobrog gospodara.

 

3.Mehmed Budić

Operativno planiranje u proizvodnim poduzećima

Izrada i postojanje poslovnog plana omogućava bolje praćenje aktivnosti poduzeća, veću koordinaciju između različitih odjela kao i usporedbu planiranih i ostvarenih veličina. Ako je poslovni plan nerealno postavljen, on može imati negativne učinke. S obzirom na vremensku dimenziju, planovi mogu biti dugoročni i kratkoročni, a oba su u funkciji ostvarenja strategije poduzeća. Kratkoročno planiranje obuhvaća razdoblje od jedne godine ili kraće. Kratkoročno planiranje je u funkciji dugoročnog planiranja, ali su kratkoročni planovi precizniji i detaljniji s obzirom na to da se sastavljaju za kraće razdoblje. Konvencionalno stajalište je da se jednom godišnje planira za razdoblje od godine dana. Kritika planiranju na godišnjoj razini je da je takav plan krut s obzirom na to da obuhvaća razdoblje od dvanaest mjeseci, a temelji se na neizvjesnim procjenama, što može biti rizično. Godišnji poslovni plan se sastoji od operativnog i financijskog plana. Prilikom izrade operativnog dijela poslovnog plana, potrebno je slijediti algoritam koji obuhvaća sastavne dijelove operativnog dijela poslovnog plana. Izrada poslovnog plana uveliko ovisi o tome kojom djelatnosti se poduzeće bavi, pri čemu je najkompleksnije planiranje u proizvodnim poduzećima. Ujedno je potrebno utvrditi standardne troškove koji se koriste kao polazište u sastavljanju poslovnih planova poduzeća. Neovisno o djelatnosti i veličini poduzeća, za sva poduzeća je korisno sastavljanje poslovnih planova kako bi se ostvarili ciljevi poslovanja poduzeća i kako bi sve funkcije u poduzeću bile koordinirane i motivirane ostvarenju planova poduzeća.

 

4.Laila Hodžić

Integrisano izvještavanje:teorija, principi i primjena u savremenom poslovanju

Integrisano izvještavanje predstavlja naprednu računovodstvenu praksu koja proširuje tradicionalno finansijsko izvještavanje uključivanjem nefinansijskih informacija relevantnih za stvaranje i održavanje vrijednosti. Primjena integrisanog izvještavanja poboljšava procese mjerenja i praćenja vrijednosti, smanjuje informacionu asimetriju i doprinosi efikasnijem upravljanju kapitalom i rizicima. Kao strateški računovodstveni alat, ono omogućava menadžmentu i investitorima cjelovit uvid u finansijsko stanje, održivost i dugoročni potencijal generisanja vrijednosti. Sa računovodstvenog aspekta, integrisano izvještavanje pruža dublje razumijevanje performansi kompanije kroz standardne finansijske pokazatelje. Integrisano izvještavanje takođe omogućava kompanijama da poboljšaju interne procese odlučivanja, smanje informacionu asimetriju i unaprijede efikasnost poslovanja, što se posredno reflektuje kroz povećanje operativne profitabilnosti i prinosa za dioničare. Integrisano izvještavanje nije samo regulatorna ili formalna obaveza, već strateški računovodstveni alat koji omogućava cjelovito razumijevanje učinka organizacije, poboljšava upravljanje kapitalom i rizicima, te podržava dugoročnu konkurentnost i otpornost kompanija.

 

5.Dr Mirna Pajević Rožajac

Analiza tačke pokrića u poslovnom odlučivanju

Analiza tačke pokrića predstavlja dragocjeno oruđe i nezamjenljiv upravljački instrument u realizaciji jednog od osnovnih ciljeva – maksimiziranje dobiti preduzeća i svojom jasnošću i jednostavnošću i računskom i grafičkom metodologijom pruža mogućnost planiranja, kontrole i ostvarenja rezultata preduzeća, čime se daje veliki doprinos u poslovnom odlučivanju. Analiza troškovi-obim-rezultat se pored ostalog može koristiti za utvrđivanje obima aktivnosti koji je neophodan za ostvarivanje ciljanog nivoa dobiti obzirom na to da cilj preduzeća nije dostizanje prelomne tačke, već maksimiziranje periodičnog rezultata, pri čemu analiza prelomne tačke dobija epitet nezamjenljivog upravljačkog instrumenta. CVP  analiza može pomoći menadžmentu preduzeća da procjeni uticaj strukture troškova na stabilnost poslovnog rezultata, pri čemu operativni leveridž izražava osjetljivost neto dobitka na procentualne promjene u prodaji. Sagledani odnosi fiksnih i varijabilnih troškova u strukturi ukupnih troškova daju jasnu potvrdu o značaju poznavanja troškovne strukture preduzeća i informacione podrške CVP analize.

 

6.Jasmin Omeragić

Poslovne odluke mogu donositi samoračunovodstveno i finansijski „pismene“ osobe

Planiranje poslovanja treba shvatiti prvenstveno kao nadzor nad poslovanjem i borbu za poboljšanje rezultata rada, a smisao praćenja rezultata poslovanja putem finansijskih izvještaja moći će u praksi zaživjeti kroz aktivnosti poslovnog planiranja, to jest kroz iskorištenje svih mogućnosti i potencijala firme. Svrha planiranja poslovanja firme je (opet) sagledavanje mogućih posljedica poslovnih odluka koje se donose, ali i otkrivanje poslovnih segmenata koji su od strateškog interesa za svaku firmu. Poslovno planiranje, dakle, menadžment mora započeti od postavljanja ciljeva, određivanja zadataka, ali i od realnog izbora aktivnosti za ostvarenje tih ciljeva. Plan poslovanja mora biti i analitičan; to znači da treba planirati dalji razvoj i unapređenje performansi svakoga svoga proizvoda ili usluge, te hoće li se „ići“ na poboljšavanje, zamjenu adekvatnim proizvodom, ili pak na razvoj potpuno novog asortimana, a i to je zapravo briga menadžmenta o svojoj budućnosti. Ono što će sigurno doprinijeti poštivanju stava realnog pristupa od strane menadžmenta firme su činjenice da se poslovni plan treba zasnivati na realnim tržišnim cijenama, kao i na trendovima realnih troškova, tokova novca, kvantitetu prodaje, kao i na analizi konkurencije itd. Planirati, znači i razmišljati o budućnosti firme i budućnosti onih koji, privređujući u toj firmi, zarađuju za svoju i egzistenciju svojih porodica.

 

7.Prof. dr. Mehmed Ganić

Od tradicionalne ka digitalnoj reviziji: Transformacijski proces kroz inovativne tehnologije

Digitalna transformacija promijenila je revizorsku praksu i donijela nove mogućnosti i izazove u eri velikih podataka i inovativnih tehnologija. Proces revizije unaprjeđuje se kroz sticanje novih znanja i mogućnosti, zahvaljujući digitalnoj transformaciji. Dok tradicionalne metode revizije zasnovane na uzorcima postaju manje efikasne, moderni tehnološki napredak omogućava kontinuiranu analizu kompletnih zbirki podataka, automatsko otkrivanje anomalija i izvršavanje transakcija u realnom vremenu. Uspješna transformacija zahtijeva ravnotežu između ključnih kompetencija revizora i tehnološkog napretka. To će omogućiti revizorima da ispune svoje ključne odgovornosti u digitalnom svijetu održavajući profesionalne standarde i pružajući dodatne garancije svojim klijentima. To povećava efektivnost i efikasnost revizije. Stoga se kao imperativ nameće zahtjev da revizori  moraju ovladati  novim tehnološkim vještinama u vrlo dinamičnom digitalnom svijetu.

 

8.Nedim Čustović

Obavljanje usluga interne revizije u skladu sa globalnim standardima

Globalni standardi interne revizije, zajedno sa metodologijama koje je uspostavio izvršni rukovodilac revizije, čine osnovu sistematskog, disciplinarnog pristupa internih revizora u planiranju angažmana. Interni revizori su odgovorni za efikasnu komunikaciju u svim fazama angažmana. Obavljanje usluga interne revizije zahtijeva od internih revizora da efektivno planiraju angažmane, sprovode angažman kako bi razvili nalaze i zaključke, sarađuju sa menadžmentom kako bi identifikovali preporuke i/ ili akcione planove koji se bave nalazima i komuniciraju s menadžmentom i zaposlenima odgovornim za aktivnost koja se revidira tokom cijelog angažmana i nakon njegovog zatvaranja. Od internih revizora se očekuje da primjenjuju i usklađuju se sa Standardima prilikom obavljanja angažmana, bilo da daju uvjerenje ili savjete, osim kada je drugačije navedeno u pojedinačnim standardima. Interni revizori treba da ispitaju usklađenost između organizacije i aktivnosti koja se revidira. Interni revizori prikupljaju i revidiraju informacije o strategijama i procesima organizacije za upravljanje, upravljanje rizikom i kontrolnim procesima, kao i ciljeve, politike i procedure organizacije. Interni revizori treba da razmotre kako se ovi aspekti organizacije odnose na aktivnost koja se revidira i na angažman dok počinju da razvijaju procjenu rizika angažmana. Interni revizori moraju steći razumijevanje aktivnosti koja se revidira kako bi procijenili relevantnost rizika. Za savjetodavne usluge, formalna, dokumentovana procjena rizika možda neće biti potrebna, u zavisnosti od sporazuma sa relevantnim zainteresovanim stranama.

 

9.Asmira Nadarević, mr. for. rač.

Korištenje forenzično-računovodstvenih usluga u detekciji i prevenciji prevara

Forenzičko računovodstvo predstavlja specijaliziranu oblast usmjerenu na otkrivanje i prevenciju finansijskih prevara, uz primjenu računovodstvenih, pravnih i istražnih tehnika. Njegova primjena obuhvata vještačenje, analizu transakcija, procjenu štete i podršku pravnim procesima. Uloga forenzičnog računovođe je ključna u identifikaciji nepravilnosti, izradi stručnih izvještaja i savjetovanju organizacija u cilju unapređenja poslovnog sistema. Forenzično računovodstvo nije samo profesionalna potreba, ono je strateški alat za jačanje integriteta, transparentnosti i odgovornosti u javnom i privatnom sektoru. Njegova institucionalna afirmacija može značajno doprinijeti borbi protiv korupcije, unapređenju poslovanja i jačanju pravne države. Korištenje usluga forenzičara donosi višestruke koristi za državu: jačanje finansijske transparentnosti, smanjenje korupcije, efikasnije korištenje javnih sredstava i veće povjerenje građana u institucije.

 

10.Ahmed Aljukić

Emisija obveznica u Federaciji Bosne i Hercegovine i lokalnim zajednicama: Praksa, efekti i vrednovanje

Obveznice predstavljaju jedan od najvažnijih instrumenata na tržištu kapitala, jer omogućavaju prikupljanje dugoročnih finansijskih sredstava uz unaprijed poznate uslove i relativno nizak rizik za investitore. Njihovo emitovanje omogućava državama, entitetima i lokalnim zajednicama da pribave kapital potreban za finansiranje infrastrukturnih i razvojnih projekata, refinansiranje postojećih obaveza ili održavanje budžetske likvidnosti. Sa druge strane, investitorima pružaju sigurnost, stabilan prinos i predvidivost novčanih tokova, što obveznice čini jednom od najtraženijih klasa imovine u svijetu. Specifičnost finansijskog sistema u BiH ogleda se u njegovom bankocentričnom karakteru. To znači da najveći dio finansiranja privrede i javnog sektora dolazi preko komercijalnih banaka, dok je uloga tržišta kapitala – emisije obveznica i dionica – značajno manja u poređenju sa razvijenim ekonomijama. Posljedica takve strukture je visoka zavisnost preduzeća i javnog sektora od bankarskih kredita, što ograničava diversifikaciju izvora kapitala i smanjuje potencijal tržišta kapitala da bude pokretač dugoročnog rasta.

 

11.Mr Safija Žilić, dipl.oec

Strateški investicijski fondovi u EU (Mogućnosti primjene u Federaciji BiH)

Strateški investicijski fondovi predstavljaju snažan mehanizam i sofisticiran instrument za mobilizaciju kapitala u sektore od ključnog značaja za dugoročni razvoj, uz snažnu institucionalnu i regulatornu podršku. Iskustva iz zemalja članica, posebno kroz programe poput InvestEU i ELTIF, pokazuju da je moguće kombinovati javna i privatna sredstva za realizaciju infrastrukturnih, zelenih i inovacijskih projekata uz primjenu ESG standarda i načela dodanosti. U kontekstu Federacije BiH, iako postoje zakonske pretpostavke za osnivanje investicijskih fondova, implementacija strateških fondova suočava se s nizom izazova: fragmentiranost regulatornog okvira, slaba razvijenost tržišta kapitala, ograničeni institucionalni kapaciteti i percepcija pravne nesigurnosti. Upravo ti faktori usporavaju razvoj domaćih mehanizama za strateško investiranje. Za prevazilaženje tih prepreka, neophodno je modernizirati zakonodavni okvir u skladu s EU direktivama (AIFMD II, ELTIF), ojačati regulatorne institucije, poticati razvoj tržišta kapitala i stvoriti stabilno i transparentno investicijsko okruženje. Time bi se otvorio prostor za uspostavu funkcionalnih strateških investicijskih fondova koji bi mogli igrati ključnu ulogu u ekonomskom razvoju Federacije BiH.

 

12.Bernard Iljazović

Program ekonomskih reformi Republike Srpske 2025.-2027.

Vlada Republike Srpske izradila je Prijedlog Programa ekonomskih reformi Republike Srpske 2025.‒2027. Primjena novog Programa ekonomskih reformi za naredno trogodišnje razdoblje trebala bi donijeti pozitivne učinke koji će dati dodatan zamah daljnjem gospodarskom rastu i razvoju. Prvenstveno, povećati efikasnost tržišta rada kroz realizaciju programa i mjera aktivnih i pasivnih politika na tržištu rada, te stvaranje uslova za rast stope zaposlenosti, povećati direktna strana ulaganja, te osigurati rast domaćih ulaganja kroz fiskalnu disciplinu i kontrolu javnih rashoda, jačati instrumente za sprečavanje evazije poreza i usmjeravanje porezne politike na sprečavanje evazije porezne osnovice i premještanja dobiti, a što će osigurati efikasniju naplatu javnih prihoda, poticanje razvoja poduzetništva koje stavlja u fokus održivi ekonomski rast… Novi Program ne smije ostati samo kao „popis lijepih želja na papiru“ nego je neophodna što veća realizacija zacrtanih ciljeva u praksi. Na taj način će se smanjivati reformski zahvati svakim novim programskim ciklusom, a što će donijeti prijeko potreban ekonomski prosperitet.

 

13.Prof. dr Asja Gojačić

Značaj primjene poslovne etike i etičkih kodeksa u poslovanju preduzeća

Poslovna etika, kao naučna disciplina teorijski definiše međudjelovanje etike i poslovanja. Primjena poslovne etike, donosi velike koristi kompanijama, a i društvu. Etički programi pomažu da se zadrži moralnost u turbulentnim vremenima, razvije i ojača timski duh, motivišu zaposleni i pomaže da se promoviše pozitivna slika firme u javnosti. Na nivou društva etičko poslovanje podstiče konkurentnost i predstavlja jedno od mnogobrojnih dostignuća civilizacije. Vođen etičkim ponašanjem u odnosima sa zaposlenima u kompaniji, bez obzira na njihov položaj u hijerarhijskoj ljestvici, svako sebi i drugima može osigurati zadovoljstvo, ponos i čast zbog zajedničke saradnje na ostvarivanju ličnih ciljeva i ciljeva kompanije.

 

14.Džana Kadribegović

Otkaz  ugovora o radu od strane poslodavca

Zakonom o radu taksativno su utvrđeni slučajevi kada poslodavac može otkazati radniku ugovor o radu, uz propisani  otkazni rok.   Navedenim zakonom implementirane su odredbe Konvencije br. 158 o prestanku radnog odnosa kod poslodavca tako što su utvrđeni  razlozi  za prestanak ugovora o radu na inicijativu poslodavca, koji se mogu svrstati u kategoriju objektivne prirode, a koji su vezani za poslovanje poslodavca (poslovno uvjetovan otkaz). Kada je u pitanju otkaz ugovora o radu, uloga suda je  veoma značajna. Naime, radnik može zatražiti  zaštitu svojih prava zbog nezakonitog otkaza, pred nadležnim sudom. Tako radnik koji osporava dopuštenost odluke o otkazu, može tražiti da sud donese privremenu mjeru o njegovom vraćanju na posao, do okončanja spora.

 

15. Safeta Lukačević
Analiza radnih mjesta procjenom radnog učinka uposlenika (motivacija i značaj profesionalnog treninga i obuke)

Analiza radnih mjesta organizuje informacije o radnim mjestima, kao što su znanje, vještine, sposobnosti i drugi atributi. Analizom radnog mjesta dobivamo odgovore na neka vrlo važna pitanja te samim time dobivamo opis i zahtjeve radnog mjesta. Analiza se postiže na više načina: promatranjem, vođenjem individualnih razgovora, ispunjavanjem upitnika, grupnim razgovorima ili vođenjem dnevnika. Cilj izrade analize radnog mjesta jeste napraviti živi dokument koji će biti na uvidu svim uposlenicima bez obzira na njihovu poziciju u organizaciji i kao takav bit će preispitivan i mijenjan onoliko koliko se uslovi rada i zadaci određenog zaposlenika budu mijenjali. Na taj će način uposlenici izmjenjivati svoju ulogu u organizaciji na način na koji će raditi najefikasnije i biti najisplativiji, a prilikom novih zapošljavanja imat ćemo profil osobe koju tražimo pa je veća vjerovatnost da ćemo odabrati najpogodnijeg kandidata. Psihološki pristup u analizi radnih mjesta, procjeni učinka i obuci zaposlenih može pomoći organizacijama, ne samo optimiziraju performanse, već i poboljšaju opšte psihološko blagostanje zaposlenih. Kroz motivaciju, profesionalni razvoj i održavanje zdrave radne atmosfere, organizacije mogu smanjiti stres, povećati angažovanost i smanjiti rizik od burnout-a.

 

16. Savjetodavni servis

17. Saopštenja za primjenu propisa

18. Podaci o trgovanju vrijednosnim papirima u FBiH