Časopis Juli/Avgust 2025

 

 

ONLINE PRISTUP ČASOPISU

 

 

1.Denis Zukić

Obračun doprinosa od 01.07.2025. godine

Izmjene i dopune Zakona o doprinosima i pratećeg Pravilnika, koje se primjenjuju od 01.07.2025. godine, donose troškovno rasterećenje za poslodavce i samostalne poduzetnike. Najznačajnija izmjena odnosi se na smanjenje zbirne stope doprinosa sa dosadašnjih 41,5% na 36%, što predstavlja ukupno smanjenje od 5,5%. Ovo smanjenje doprinosi direktnom smanjenju troškova poslodavca za obračun plaća, bez utjecaja na visinu neto plaće zaposlenika. Primjenom novih stopa, poslodavci ostvaruju prosječnu uštedu od 5,5% na bruto plaćama zaposlenika, dok zadržavaju fleksibilnost da ovu uštedu, po vlastitoj odluci, prenesu na rast bruto/neto plaće radnika. Izmjene Zakona također rješavaju problem osnovice za obračun doprinosa kod zaposlenika na nepuno radno vrijeme, uvodeći proporcionalnu osnovicu za rad do četiri sata dnevno, čime se otklanja prethodno opterećenje za poslodavce. Za samostalne poduzetnike, nova zbirna stopa doprinosa od 36% omogućava dodatne uštede, koje se razlikuju ovisno o osnovici i načinu utvrđivanja dohotka.

2.Mehmed Budić

Primjena sistema standardnog obračuna troškova

Sistem obračuna po standardnim troškovima je jedna od metoda obuhvatanja, alokacije i realokacije po mjestima i nosiocima troškova i međuperiodične alokacije stvarnih troškova. Obračun po standardnim troškovima, u odnosu na obračun po stvarnim troškovima, sužava pojam troškova proizvoda, prepoznajući troškove perioda i među troškovima proizvodnog funkcionalnog područja. Također, obračun po standardnim troškovima predstavlja kontrolnu tehniku, koja podrazumijeva poređenje standardnih troškova i prihoda sa ostvarenim rezultatima, kako bi se dobila odstupanja koja se koriste za podsticanje poboljšanja performansi. Sistem obračuna po standardnim troškovima u svom čistom vidu, zasnovan, dakle na dovoljno objektivizovanim standardima, alocira na nosioce troškova u fazi proizvodnje samo standardne dijelove varijabilnih i fiksnih troškova proizvodnje. Ostatak stvarnih troškova proizvodnje, zajedno s neproizvodnim troškovima, predstavlja troškove perioda, tj. rashoda tekućeg perioda. U fazi prodaje, kalkulacija po standardnim troškovima alocira na prodate proizvode ili grupe prodatih proizvoda standardni dio troškova marketinga i troškova opšteg upravljanja u administraciji. Ostatak ovih troškova, zajedno sa vanstandardnim troškovima proizvodnje, pokriva se iz bruto rezultata proizvoda kao razlike između prihoda proizvoda i pune standardne cijene koštanja proizvoda.

3.Jasmin Omeragić

Troškovni aspekti procesa proizvodnje  (razmatranja na temelju iskustava iz prakse)

Proizvodnja je jedan od najsloženijih procesa. Gotovi produkti jednog proizvodnog ciklusa uvijek su upotrebljivi kao finalni proizvodi za potrošnju, ili pak kao poluproizvodi namijenjeni nekoj drugoj daljnjoj preradi što znači da su i neki potpuno različiti proizvodni procesi čvrsto povezani, pa je nekada zaista teško jasno razlučiti gdje proizvodni sistem počinje, a gdje završava, kako bi se u konačnici dobio gotov proizvod. Stoga se u savremenim uslovima sve više ide ka automatizaciji proizvodnih procesa što podrazumijeva i optimizaciju velikog broja proizvodnih faktora. Naravno, optimizacija proizvodnje podrazumijeva i poštivanje troškovnih kriterija, koji će se konstantno modelirati kroz definiranje postupaka poslovnih procesa u projektima upravljanja kvalitetom, zatim kroz automatizaciju poslovnih procesa, te putem formiranja odgovarajućih informacionih sistema. Proizvodnja je zapravo proces trošenja neke vrijednosti zarad stvaranja nove vrijednosti, ali se proizvodnja može definirati i kao: materijalna transformacija elemenata procesa u upotrebnu vrijednost. Faktori trošenja proizvodnih elemenata su, prije svega, tehničke prirode, ali to su i elementi proizvodnog procesa koji vrijednosno upućuju na troškove, a cilj svake proizvodnje je proizvesti što je moguće veće količine proizvoda uz najniže moguće troškove.

4.Dr Mirna Pajević Rožajac

Upravljanje profitabilnošću i obrtnim sredstvima

Profitabilnost se najčešće izražava profitnom stopom koja predstavlja udio profita u prodaji i pokazuje koliko je „zarađeno“ po svakoj prodatoj jedinici u novcu. Najvažniji pokretači profitabilnosti su rast prodaje i bruto marže, smanjenje operativnih i kapitalnih troškova, te efikasno upravljanje obrtnim sredstvima, odnosno rast neto obrtnog kapitala. Kompanije žele da efikasno upravljaju obrtnim sredstvima da bi obezbjedile likvidnost i profitabilnost u svom poslovanju, odnosno pozitivan neto novčani tok, sa akcentom na novčani tok od poslovnih (operativnih), svakodnevnih aktivnosti. Efikasno upravljanje obrtnim sredstvima podrazumijeva tri važne odluke: naplata od kupaca treba da je što brža, zadržavanje zaliha treba da je kratko uz ostvarenje zadatih ciljeva proizvodnje i prodaje, i plaćanje dobavljačima treba da je što duže. Kompanijama je veoma teško zadovoljiti sva tri cilja, a to je biti dovoljno likvidan, sa druge strane malo zadužen i visoko profitabilan.

5.Nejra Bajrić, mag oec

Računovodstveni i porezni tretman viškova i manjkova

Računovodstveni i porezni tretman viškova i manjkova predstavlja važan aspekt finansijskog izvještavanja i poreskog planiranja u svakom preduzeću. Ispravno sproveden popis imovine i obaveza osnov je za tačno iskazivanje knjigovodstvenog stanja, a samim tim i za donošenje pouzdanih poslovnih i poreznih odluka. Od suštinskog značaja je da se viškovi i manjkovi pravilno klasifikuju, da se razdvoje stvarne situacije od formalnih grešaka, te da se dosljedno poštuju zakonske i računovodstvene norme. Samo takvim pristupom preduzeće može osigurati zakonito poslovanje, izbjegavanje sankcija i transparentno finansijsko izvještavanje.

6.Lamija Hodžić

Računovodstveni aspekt ispravke materijalno (be)značajnih grešaka u finansijskim izvještajima

Greške iz prethodnog perioda su izostavljeni ili pogrešno iskazani podaci iz finansijskih izvještaja entiteta za jedan ili više perioda koji proizilaze iz neupotrebljavanja ili pogrešne upotrebe pouzdanih informacija koje. Greške se mogu pojaviti vezano za priznavanje, odmjeravanje, prezentaciju ili objelodanjivanje elemenata finansijskih izvještaja. Finansijski izvještaji nisu u skladu sa MRS/MSFI ako sadrže bilo materijalno značajne greške bilo beznačajne/nematerijalne greške koje su napravljene namjerno, u cilju postizanja određene prezentacije finansijske pozicije, finansijskih performansi i tokova gotovine entiteta. Materijalno značajnom greškom smatraju se izostavljanja ili pogrešna iskazivanja stavki ako bi ona, pojedinačno ili zajedno, mogla da utiču na ekonomske odluke korisnika donijete na osnovu finansijskih izvještaja. Potencijalne greške tekućeg perioda otkrivene u tom periodu se ispravljaju prije nego što finansijski izvještaji budu odobreni za objavljivanje. Međutim, materijalno značajne greške se ponekad otkriju tek u kasnijem periodu, i te greške iz prethodnog perioda se ispravljaju u uporednim informacijama prezentovanim u finansijskim izvještajima za taj kasniji period.

7.Lejla Hodžić

Forenzično računovodstvo u funkciji dokazivanja krivotvorenih ili uništenih poslovnih knjiga i isprava

Finansijski izvještaji predstavljaju osnovne nosioce informacija o poslovanju društva, te imaju presudnu ulogu u donošenju poslovnih odluka. Da bi te odluke bile zasnovane na tačnim podacima, finansijske informacije ne samo da moraju biti relevantne, već i fer predstavljati stvarno stanje. Stoga, ključni cilj finansijskih izvještaja je da pruže tačan i objektivan prikaz finansijskog položaja i uspješnosti poslovanja pravnog subjekta. Kroz historiju smo svjedočili značajnim računovodstvenim skandalima koji su uzrokovali ozbiljne finansijske posljedice. Kao odgovor na te izazove, forenzično računovodstvo, disciplina usmjerena na otkrivanje i dokazivanje prevara, bilježi značajan razvoj na globalnom nivou. U Federaciji BiH, forenzično računovodstvo se još uvijek nalazi u ranoj fazi razvoja, za razliku od svjetske prakse gdje je ova disciplina znatno napredovala.

8.Mr Safija Žilić, dipl. oec

Izvještaji o transparentnosti revizorskih društava u Federaciji BiH (Regulatorni okvir, EU praksa i empirijska analiza (2023/2024)

Izvještaji o transparentnosti neophodni su kako bi se što jasnije prikazale informacije o poslovanju kompanija, te time olakšalo donošenje poslovnih odluka u budućnosti. Transparentnost u reviziji nije puko ispunjavanje zakonskih obaveza, već predstavlja suštinsku komponentu povjerenja između revizorske profesije i korisnika finansijskih izvještaja. U okolnostima kada tržište i javnost sve više zahtijevaju odgovornost, dostupnost informacija i nezavisno mišljenje, jasno i potpuno izvještavanje o radu revizorskih društava postaje temelj očuvanja ugleda i legitimnosti struke. Temeljna uloga revizorske profesije ogleda se u pružanju visokokvalitetne usluge revizije, na osnovu koje investitori, institucije i šira javnost donose informirane poslovne i finansijske odluke. U tom kontekstu, objavljivanje izvještaja o transparentnosti nije samo regulatorna dužnost već alat kojim revizorska društva demonstriraju svoj profesionalizam, nezavisnost i posvećenost javnom interesu. Analiza stanja u Federaciji BiH pokazuje da praksa značajno odstupa od norme. Usljed toga, korisnici finansijskih informacija ostaju uskraćeni za ključne uvide u rad revizora, upravo one uvide koje im transparentnost treba omogućiti.Zato je potrebno da se transparentnost u domaćem regulatornom i profesionalnom okviru ne tumači kao „puko ispunjenje zakonske forme“, već kao vrijednosna obaveza revizijske zajednice, signal profesionalnog integriteta i zaštite javnog interesa.

9.Prof. dr. sc.  Jozo Piljić

Stečajni postupak privrednih društava (Pravni, porezni i računovodstveni tretman) – prvi dio

Stečajni postupci postali su svakodnevica u našem društvu. Zakonska regulativa  dovoljno detaljno propisuje načine i uvjete za pokretanje stečajnog postupka te bi postupanje  u skladu sa zakonom osiguralo i ostvarivanje temeljne svrhe stečajnog postupka –  maksimalno namirenje vjerovnika kao primarni cilj te osiguranje normalnih uvjeta za poslovanje kao sekundarni cilj. Općepoznata činjenica jeste da najčešće rukovodstvo firme odugovlači s pokretanjem stečaja, pri čemu se imovina firme opterećuje hipotekarnim kreditima, od tih novaca isplaćuju kojekakve naknade radnicima u neznatnim iznosima i, u konačnici, to dovodi do zastoja u poslovanju zbog nemogućnosti otplate kredita, velikih dugovanja prema povjeriocima, a stečajna masa biva opterećena do te mjere da se mogu naplatiti samo banke sa potraživanjima iz hipoteka, kao razlučni povjerioci, a da radnicima u prvom redu isplate ne preostaje ništa jer stečajna masa biva zarobljena razlučnim pravima, koja u svim pravnim sistemima i po svim pravnim pravilima imaju prioritet u naplati. Stečajni postupak je posebna vrsta vanparničnoga postupka koji se provodi radi grupnog namirenja povjerilaca stečajnog dužnika i to unovčenjem njegove imovine i podjelom prikupljenih sredstava povjeriocima. Stečaj se mora pokrenuti na vrijeme,  a predstečajni postupak se uvodi kao faza “rane dijagnoze” da se pokušaju otkloniti problemi i nastaviti poslovanje. Predstečajni postupak provodi se radi uređivanja pravnog položaja dužnika i njegovog odnosa prema povjeriocima, a u cilju nastavka obavljanja njegove djelatnosti. Stečajni postupak provodi se radi grupnog i razmjernog namirenja povjerilaca stečajnog dužnika, unovčenjem njegove imovine i podjelom prikupljenih sredstava povjeriocima.

10.Doc.dr.sc. Samir Sunulahpašić

Nagrade  i naknade stečajnim upravnicima – zakonski, porezni i računovodstveni aspekt 

Nakon otvaranja stečaja, stečajni upravnik treba otvoriti poslovne knjige i u njima voditi sve transakcije koje su nastale tokom postupka stečaja. Posebna pažnja je usmjerena na obračun naknade i nagrade za rad stečajnog upravnika, a u skladu sa Pravilnikom o nagradama i naknadama stečajnog upravnika i članova odbora povjerilaca koji je stupio na snagu u 2022.  godini, kao i sa aspekta poreznih i računovodstvenih propisa. Nakon završetka postupka stečaja, stečajni sudija određuje Rješenjem naknadu i nagradu za rad stečajnih upravnika.Teško se mogu razumjeti i opravdati pravila iz Zakona i Pravilnika prema kojima  prava stečajnog upravnika za nagradu i naknadu za svoj rad dospijevaju tek zaključenjem stečajnog postupka. Smatramo da bi trebalo osnovati Komoru stečajnih upravnika, neovisnu i samostalnu organizaciju koja bi štitila prava i zastupala interese stečajnih upravnika, brinula se o njihovom ugledu i predlagala zakonska rješenje koja bi pomogla stečajnoj praksi.

11.Mr sc. Adnan Lokmić

Zastarjelost potraživanja i naturalna obligacija – prvi dio

Zastarjelost kao institut je veoma bitna iz razloga pravne sigurnosti. Zastarjelost nastupa protekom vremena, kao značajne činjenice, koja, samostalno ili zajedno sa drugim okolnostima, proizvodi vrlo značajna pravna dejstva, koja se ogledaju u nastanku ili prestanku određenih pravnih odnosa, odnosno prava. Naime, na ovaj način se osigurava da dužnik bude siguran da ga povjerilac ne može u svakom trenutku i u neograničenom vremenskom periodu pozvati na ispunjenje njegove obaveze (što implicira i druge negativne reperkusije, kao što su plaćanje zakonske zatezne kamate, nemogućnost planiranja sredstava i budućih poslovnih obaveza kod pravnih lica, itd.), a  s druge strane potiče povjerioca da bude aktivniji u traženju ispunjenja njegovih potraživanja od strane dužnika. Dakle, kako bi svaki pravni posao bio lišen neizvjesnosti u slučaju da povjerilac svoje pravo ne ostvari u određenom vremenu, institut zastarjelosti služi za zaštitu kako opšte društvenih interesa, tako i zaštitu prava pojedinaca. Pored toga, zastarjelost je bitna u i u javnom interesu, a ne samo u interesu povjerioca i dužnika jer, kada prava ne bi zastarijevala, sudovi bi bili opterećeni parnicama u kojima bi se činjenična stanja usljed dugog proteka vremena vrlo teško mogla razjasniti, pa bi i ishod sporova vrlo često zavisio od slučaja do slučaja.

12.Bernard Iljazović

Besplatna pravna pomoć u Bosni i Hercegovini

Sustav besplatne pravne pomoći uspostavljen je u svim državama članicama Europske unije. No, nacionalna zakonodavstva država članica u području pružanja besplatne pravne pomoći razlikuju se u pogledu opsega pravne pomoći koja se pruža korisnicima i uvjetima korištenja, s tim da je cilj svih država članica osigurati efikasan pristup pravdi cjelokupnom građanstvu. Taj Sporazum je ratificirala i Bosna i Hercegovina.  I u Bosni i Hercegovini uspostavljen je pravni okvir koji je stvorio potrebne preduvjete bh građanima za ostvarivanje prava na besplatnu pravnu pomoć kako bi zaštitili svoja zakonska prava uslijed nedostatka financijskih sredstava. Naime, uspostavom sustava besplatne pravne pomoći omogućava se socijalno i ekonomski ugroženoj kategoriji građana pristup stručnoj pravnoj pomoći s ciljem djelotvornog ostvarenja pravne zaštite, te pristupa sudu i drugim javnopravnim tijelima pod jednakim uvjetima. Nadležno tijelo za pružanje besplatne pravne pomoći pred tijelima i institucijama Bosne i Hercegovine je Ured za pružanje besplatne pravne pomoći Bosne i Hercegovine.

13.Dženita Begović 

Obračun i isplata naknada za porodiljno odsustvo

Porodiljne naknade predstavljaju jedno od temeljnih prava iz oblasti socijalne sigurnosti i zaštite porodice, posebno u kontekstu očuvanja zdravlja majke i djeteta te osiguravanja osnovnih životnih uvjeta u periodu nakon poroda. Analiza trenutnog pravnog i institucionalnog okvira u Federaciji Bosne i Hercegovine ukazuje na postojanje značajnih izazova, prvenstveno zbog neujednačene primjene zakona na kantonalnom nivou, čime se narušava načelo jednakosti među građanima. U periodu nakon porođaja je bitno osigurati zaštitu prava žena, a to se ogleda kroz osiguranje naknade plate za vrijeme porođajnog odsustva, jer pravo na porodiljnu naknadu omogućava ženama da ne izgube posao ili prihode zbog majčinstva.  Iako su u posljednjim godinama napravljeni određeni pomaci, uključujući povećanje visine naknada u pojedinim kantonima i donošenje novih zakonskih rješenja, Federaciji BiH i dalje nedostaje jedinstven i pravedan sistem koji bi osigurao jednak tretman svih porodilja, bez obzira na njihovu socijalnu, radnu ili geografsku poziciju.

14.Džana Kadribegović

Prava radnika u slučaju privremene spriječenosti za rad i promijenjene radne sposobnosti

U Zakonu o radu  posebna pažnja posvećena je  zaštiti   radnika, odnosno ostvarivanju njihovih  prava. Naime, zaštita radnika u radnom procesu kod poslodavca  jedan  je od  osnovnih ciljeva radnog zakonodavstva što je, svakako,  značajno, ne samo sa aspekta ostvarivanja prava radnika, već i za same poslodavce, jer se na taj način osigurava veća produktivnost i uspješnije poslovanje poslodavca. Zbog navedenog razloga, Zakonom je izričito propisano da radnici imaju pravo i obavezu da koriste sve mjere zaštite predviđene propisima o sigurnosti i zdravlju na radu i drugim važećim propisima. Pored toga što  je ovo pitanje zakonom detaljno uređeno, u praksi se ipak dešavaju određeni rizici koje nije moguće izbjeći, a koji mogu dodatno uticati na radnu sposobnost radnika, odnosno na njeno smanjenje, te ponekad dovesti i do invalidnosti radnika.  Kako bi se to, u što većoj mjeri izbjeglo, Zakonom o radu predviđen  je  institut zaštite radnika u slučaju  privremene spriječenosti za rad zbog povrede na radu ili profesionalnog oboljenja.

 

15. Savjetodavni servis

16. Saopštenja za primjenu propisa

17. Podaci o trgovanju vrijednosnim papirima u FBiH