Časopis Juli/Avgust 2024

U izdanju novi broj časopisa “Računovodstvo i poslovne finansije” broj  7-8/24

 

 

ELEKTRONSKI ČASOPIS

S A D R Ž A J

 

 

1.Prof. dr. sc. Jozo Piljić

Metode obračuna troškova

Upravljanjem troškova ostvarujemo veću konkurentnost, prednost, povećanje profitabilnosti i optimizaciju poslovanja. Potrebno je da pomno i detaljno poznajemo strukturu ukupnih troškova poslovnog subjekta kako bismo mogli što jednostavnije, racionalnije i efikasnije upravljati troškovima. Detaljno poznavanje strukture troškova prvi je korak u upravljanju troškovima i postizanju poslovnih rezultata. Možemo zaključiti da pozitivan rezultat kod poslovnog subjekta dovodi do pozitivnog odnosa zaposlenika unutar poslovnog subjekta, stalne kontrole, odnosno analize troškova te do pozitivnih koristi koje proizlaze iz troškova. Kada je riječ o tradicionalnim metodama obračuna troškova, one su se uspješno upotrebljavale u stabilnim uvjetima poslovanja, ali u suvremenim poslovnim uvjetima ne pružaju tačne informacije o troškovima. Danas suvremeni način poslovanja, na koji je utjecala globalizacija, dovodi do ubrzanog i dinamičnog tržišta pa praćenje troškova postaje složen proces koji zahtjeva primjenu suvremenih metoda. Kod suvremenih metoda obračuna troškova dolazi do lakšeg donošenja odluka i informacija koje su vezane uz troškove poslovnog subjekta te su precizniji i tačniji. Metode kojima upravljamo troškovima stalno se razvijaju kako bi pratile razvoj suvremenih proizvodnih koncepcija i kako bi opstale u poslovnom okruženju.

2.Mehmed Budić

Rezerviranja za troškove neiskorištenih godišnjih odmora

Radnik ima pravo na plaćeni godišnji odmor za svaku kalendarsku godinu. Godišnji odmor nije samo pravo, već i obveza radnika, što znači da radnik pripadajući godišnji odmor mora i iskoristiti, u funkciji je zaštite zdravlja radnika i obnove njegovih psihofizičkih sposobnosti, a time posredno i u funkciji povećanja društvene produktivnosti. Za vrijeme korištenja godišnjeg odmora, radnik ima pravo na naknadu plaće, čija se visina određuje kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu ili ugovorom o radu. U tom je smislu ništav sporazum o odricanju od prava na godišnji odmor, odnosno o isplati naknade umjesto korištenja godišnjeg odmora. Međutim, Zakon o radu, ipak, propisuje i jedan izuzetak kada se radniku može isplatiti naknada za neiskorišteni godišnji odmor i to: ako je došlo do prestanka radnog odnosa, a cijeli ili dio godišnjeg odmora nije iskorišten krivicom poslodavca. Naknade za neiskorišteni godišnji odmor podliježe obvezi plaćanja poreza na dohodak i “punih” doprinosa. Također, propisi o porezu na dohodak i doprinosima u FBiH, ne predviđaju nikakav neoporezivi iznos prilikom isplate ove naknade. Prema odredbama definiranim MRS-om 19 naknada za neiskorišteni godišnji odmor predstavlja akumulirajuće odsustvovanje s rada odnosno pravo koje se prenosi u sljedeća razdoblja i može se iskoristiti u budućim razdobljima ako se pravo za tekuće razdoblje ne iskoristi u cijelosti.

3.Enela Horozović

Primjena kreativnog računovodstva u nastanku prevara u finansijskim izvještajima

Razvoj računovodstva od konzervativnog, klasičnog pa sve do kreativnog i forenzičnog se odvijao paralelno sa razvojem i globalizacijom tržišta, kao i razvojem korporativnih kompanija i njihovim spajanjem i širenjem, te sa edukacijom menadžmenta i zaposlenika i stavljanjem sve većeg akcenta na učeću organizaciju. Primjena kreativnog računovodstva je danas veoma rasprostranjena, obzirom da je nerijetko slučaj da su podaci koji su dostupni u finansijskim izvještajima frizirani i bitno različiti od stvarnog stanja na koje se odnose. Kreativno računovodstvo može da pomogne u nastanku prevara u finansijskim izvještajima, a korištenje njegovih metoda zasigurno bilježi rast u posljednjim godinama. Iako kreativno računovodstvo može da ima i prednosti, ipak brojne su posljedice kreativnog računovodstva i lažnog finansijskog izvještavanja koje su negativne, dramatične i zabrinjavajuće. Najočitiji dokaz takvih posljedica su lažni finansijski izvještaji koji ne odražavaju pravu ekonomsku vrijednost određenog preduzeća, već manipulacijama raznim pozicijama ugrožavaju upotrebnu vrijednost izvještaja i informacija koje su sadržane u njima. Nadu za efikasnije otkrivanje računovodstvenih prevara, predstavlja forenzično računovodstvo, grana koja će u budućnosti zaživjeti.

4.Dr Mirna Pajević Rožajac

Praktična primjena ESG – okolišnih, društevenih i standarda upravljanja za mala i srednja preduzeća u BiH

Rano usvajanje ESG agende (okolišni, društveni i standardi upravljanja) i obraćanje pažnje na razvoj ESG strategije može imati značajnu finansijsku korist, kao i korist u pogledu upravljanja rizicima i reputacijom. Malim i srednjim preduzećima treba pokazati opravdanost usvajanja ESG standarda s fokusom da se objasni kako oni smanjuju rizike i mogu pomoći učvršćivanju odnosa s važnim klijentima. Mala i srednja preduzeća koja danas daju prioritet ESG standardima stavljaju se u bolju poziciju da uđu na nova tržišta, prošire se na postojećim tržištima i osiguraju svoj dugoročan uspjeh. Mala i srednja preduzeća dobro su poznata po svojoj agilnosti i inovativnosti, ali implementacija ESG standarda može biti značajan teret za njih. Mala i srednja preduzeća koja zaostaju u provedbi ESG standarda riskiraju gubitak dragocjenih mogućnosti, u odnosu na velika regionalna i međunarodna preduzeća. ESG standarde treba integrisati u poslovnu strategiju, a ne tretirati ih kao zasebnu inicijativu. Na taj način je moguće osigurati da je ESG prioritet i integrisan u procese odlučivanja u cijelom preduzeću. U Bosni i Hercegovini, mala i srednja preduzeća imaju ključnu ulogu u stvaranju radnih mjesta, pokretanju inovacija i vođenju rasta bruto domaćeg proizvoda.

5.Prof. dr Zorana Agić

Finansiranje malih i srednjih preduzeća: trendovi, mogućnosti i prepreke

Mala i srednja preduzeća igraju ključnu ulogu u ekonomskom razvoju Bosne i Hercegovine, kao i u mnogim drugim zemljama. Kao nosioci inovacija, zapošljavanja i ekonomskog rasta, MSP su vitalni za dinamičnost tržišta i društveni napredak. Iako se suočavaju sa brojnim izazovima, uključujući otežan pristup finansijskim sredstvima, regulatorne prepreke i ograničenu institucionalnu podršku, potencijal za njihov razvoj i prosperitet ostaje značajan. Pristup finansiranju predstavlja jedan od najvećih izazova sa kojima se MSP suočavaju u Bosni i Hercegovini. Tradicionalni izvori finansiranja, kao što su bankarski krediti, još uvijek dominiraju, ali su često teško dostupni zbog strogih kreditnih uslova i visokih kamatnih stopa. Alternativni izvori finansiranja, kao što su mikrofinansiranje, fondovi rizičnog kapitala i crowdhunding, nude nove mogućnosti, ali su još uvijek nedovoljno razvijeni i korišteni. Povećanje dostupnosti i raznovrsnosti ovih izvora može značajno da doprinese finansijskoj stabilnosti i rastu MSP-a. Unapređenje regulatornog okvira i institucionalne podrške je ključno za stvaranje povoljnijeg poslovnog okruženja za MSP. Reforme koje pojednostavljuju administrativne procedure, smanjuju birokratske prepreke i poboljšavaju pravnu sigurnost mogu olakšati poslovanje MSP-a i privući više investicija.

6. Instrukcija za uplatu posebnog doprinosa za poticanje rehabilitacije i zapošljavnja osoba s invaliditetom

7.Nedim Čustović

Funkcija  interne revizije  sa  osnovnim zadatkom  ispitivanja i razumijevanja upravljačke funkcije u organizaciji, upravljanja rizicima i sistemima internih kontrola

Podsjećamo da  je najvažniji prijedlog, u međunarodnim standardima interne revizije od 01.01.2017. godine  prema kojem je tada postavljen zahtjev da interni revizor razmatra strategije, ciljeve i rizike organizacije, kada razmatra i oblikuje preporuke za poboljšanje cjelokupnog poslovanja institucije, organizacije i preduzeća. Novi globalni standardi koji su objavljeni  09.01.2024. godine, a stupaju na snagu 09.01. 2025. godine su išli korak dalje i objavili Standard 9.1 Razumijevanje upravljanja organizacijom, upravljanja rizicima i kontrolnih procesa. Da bi razvio efektivnu strategiju interne revizije, povelju i plan, izvršni rukovodilac revizije mora da razumije upravljanje organizacijom, upravljanje rizicima i kontrolne procese. Izvršni rukovodilac revizije treba biti dobro informisan o vodećim principima upravljanja organizacijom, globalno prihvaćenim okvirima i modelima korporativnog upravljanja i profesionalnim smjernicama specifičnim za djelatnost ili sektor u kome organizacija posluje. Tako  interna revizija kao posljednja komponenta u lancu koncepta PIFC-a, ispitujući adekvatnost tog koncepta ima osnovni i prvi zadatak da odlično razumije i dalje razmotri strategije, ciljeve i rizike organizacije, institucije, preduzeća.

8.Dr. sc. Dinka Antić

Provajderi usluga plaćanja u sistemu PDV-a u EU

Plaćanja online kupovine dobara ili usluga se uglavnom izvršavaju uz posredovanje provajdera usluga plaćanja. Za izvršenje plaćanja provajderi koriste informacije kojima se identificira primatelj novčanih sredstava, podaci u vezi transakcije transfera novca (iznos, datum, vrijeme i sl.) i podaci o platnom računu na koji se vrši transfer. Pored tih podataka u posjedu provajder ima i saznanje da li je plaćanje inicirano iz fizičkih prostorija trgovca, što je od velikog značaja za prekogranične prodaje u kojima se država u kojoj se nalazi kupac razlikuje od države u kojoj se nalazi prodavac, a pogotovo u situacijama kada je prodavac lociran izvan EU, u trećoj državi. S obzirom da se radi o prometu dobara ili usluga u prekograničnim prodajama su moguće masivne PDV-e prevare i utaje prihoda od PDV-a, jer porezne administracije članica imaju ograničenu jurisdikciju u pogledu vršenja kontrola. Kako bi se spriječile prekogranične prevare u sistemu PDV-a EU od 2024. uvodi provajderima usluga plaćanja, kao posrednicima u realizaciji e-trgovine, obvezu da informacije iz transakcija plaćanja prekograničnih kupovina u kvartalnim razdobljima dostavljaju poreznim administracijama članica prema propisanom formatu. Porezne administracije su dužne u vrlo kratkom roku da prikupljene podatke proslijede u centralni informacijski sistem EU, u kojem će se vršiti obrade s fokusom na objedinjavanje transakcija plaćanja po prodavcima/dobavljačima u drugim članicama ili izvan EU, kako bi se detektirale prevare i spriječile utaje PDV-a.

9.Bernard Iljazović

Što donosi Prijedlog Direktive EU o transfernim cijenama

Donošenjem nove Direktive o transfernim cijenama na razini Europske unije uspostavljaju se zajednička obvezujuća pravila o određenim pitanjima transfernih cijena u okviru Smjernica OECD-a o transfernim cijenama. Ujedno, pridonijeti će se povećanju porezne sigurnosti, smanjenju pojave dvostrukog oporezivanja, odnosno dvostrukog neoporezivanja, smanjenju poreznih sporova, ukupnih troškova usklađivanja,a što će pozitivno utjecati na jačanje konkurentnosti i učinkovitosti jedinstvenog tržišta.

10.Mr Safija Žilić, dipl. oec

Repo i povratni repo poslovi kao instrumenti finansijskih tržišta

Repo i povratne repo transakcije imaju značajnu ulogu u fluktuaciji novca i vrijednosnih papira u finansijskom sistemu. Repo posao predstavlja transakciju kojom se prodaje vrijednosni papir po određenoj cijeni sa obavezom otkupa vrijednosnog papira po cijeni uvećanoj za dogovorenu kamatnu stopu dok povratni repo posao predstavlja istu transakciju gledajući iz perspektive strane koja posuđuje gotovinu odnosno kupca koji kupuje vrijednosni papir. Ekonomski gledano repo transakcije slične su kratkoročnom zajmu sa kolateralom u obliku vrijednosnog papira stoga se većina repo transakcija u Evropi sklapa na kratki rok dospijeća. Vrijednosni papir pruža zaštitu u slučaju da prodavac odnosno zajmodavac ili kupac odnosno zajmoprimac nisu u mogućnosti ispuniti dogovorene obaveze. Glavni učesnici na repo tržištu su finansijske institucije, investitori i posrednici odnosno brokeri dok vrijednosni papiri kojima se trguje mogu biti obveznice, dionice i trezorski zapisi. Upravo vrsta vrijednosnog papira koji je predmet repo transakcije može biti osnovni motiv zbog kojeg učesnici na finansijskim tržištima sklapaju repo poslove. Na evropskom tržištu većinu repo transakcija predstavljaju direktne repo transakcije dok se većina transakcija odnosi na prekogranične transakcije (izvan područja eurozone). Evropsko tržište repo poslova odlikuje se transakcijama sa dogovorenom fiksnom kamatnom stopom, a većina je regulisana  takozvanim GMRA ugovorom. Kad je riječ o Bosni i Hercegovini, ovaj vid transakcija i finansiranja je tek sporadičan i nedovoljan, odnosno nije ni blizu željenog nivoa, a jedan od glavnih razloga je slabo znanje o njegovim mogućnostima i prednostima.

11.Mr iur. Mirel Mujkanović

Institut razmjernosti i njegov uticaj na upravno odlučivanje u pojedinačnim pravnim situacijama

Načelo razmjernosti ima značajnu ulogu u upravnom odlučivanju iz nekoliko razloga. Prije svega načelo razmjernosti pomaže u osiguravanju da upravna tijela ne donose mjere ili odluke koje bi bile nepotrebno invazivne ili restriktivne u odnosu na temeljna prava i slobode pojedinaca. Ovo načelo omogućava sudovima i drugim nadzornim tijelima ocjenu zakonitosti postupanja uprave. Načelo razmjernosti također pomaže u postizanju ravnoteže između ciljeva koje želi postići država (kao što su javni red, sigurnost ili opća dobrobit) i prava pojedinaca. Time se izbjegava prekomjerno ograničavanje sloboda radi ostvarivanja općih interesa. Kroz primjenu načela razmjernosti, odluke uprave postaju transparentnije, a tijela odgovorna za donošenje odluka moraju jasno obrazložiti zašto su odabrala određene mjere. Upravno odlučivanje koje poštuje načelo razmjernosti doprinosi poštivanju pravne države, jačanju povjerenja građana u upravne postupke te osigurava da ograničenja nametnuta pojedincima budu nužna i razmjerna postavljenim ciljevima.

12.Doc. dr. sc. Jasmina Hurić

Izvještavanje o finansijskom upravljanju i kontroli javnog sektora u Federaciji Bosne i Hercegovine

Finansijsko upravljanje i kontrola (FUK) je sveobuhvatan sistem internih kontrola koji uspostavljaju i za koji su odgovorni rukovodioci korisnika javnih sredstava, a kojim se upravljajući rizicima osigurava razumno uvjeravanje da će se u ostvarivanju ciljeva organizacije, budžetska i druga sredstva koristiti pravilno, ekonomično, efikasno i efektivno. Finansijsko upravljanje i kontrola je prvi stup PIFC-a. Zasniva se na upravljanju rizicima i ima za svrhu da se postigne da ciljevi institucije budu ostvareni na propisan način. Uvođenje finansijskog upravljanja i kontrole u javni sektor Bosne i Hercegovine je važna reformska oblast u kojoj je Bosna i Hercegovina u obavezi da uskladi svoj zakonodavni okvir i praksu sa dobrim praksama i regulativama koje preporučuje Evropska komisija. S tim u vezi intencija je da se prestanu primjenjivati raniji tradicionalni modeli upravljanja i da se ugradi savremeni sistem javne interne finansijske kontrole, koji se prije svega zasniva na odgovornosti i transparentnosti trošenja budžetskih sredstava od strane budžetskih korisnika. Sistem finansijskog upravljanja i kontrole se u Bosni i Hercegovini prema ustavnom uređenju i konceptu fiskalne politike sprovodi na entitetskim nivoima i na nivou države. Sistem finansijskog upravljanja i kontrole obuhvata sve finansijske i nefinansijske procese i aktivnosti u poslovanju i provodi se u svim organizacionim jedinicama i na svim nivoima korisnika javnih sredstava. Obuhvata i sve poslovne transakcije, a posebno one koje se odnose na prihode i primitke sredstava, rashode i izdatke sredstava, procedure nabavke, ugovaranja, povrate pogrešno uplaćenih iznosa, imovinu i obaveze.

13.Jasmin Omeragić

Kako se u FBiH zarađuju (i troše) zdravstvene pare

Obračun sredstava u zdravstvu na nivou Federacije BiH je zakonska obaveza propisana Zakonom o zdravstvenom osiguranju i Pravilnikom za izradu obračuna sredstava u zdravstvu. Obračunom sredstava u zdravstvu u 2022. godini, osim javnog zdravstva obuhvaćeno je i 1.196 privatnih ustanova i djelatnika u Federaciji BiH, mada se dio njih još uvijek neodgovorno ponaša i iz godine u godinu ne dostavlja svoje izvještaje. U zdravstvenom sektoru Federacije BiH u 2022. godini je ostvarena konsolidovana dobit u iznosu od 153.672.345 KM, s tim da je: u svim zavodima zdravstvenog osiguranja u Federaciji BiH ostvaren konsolidovani višak prihoda nad rashodima (konsolidovana dobit), te da je u javnim zdravstvenim ustanovama i u zdravstvenim ustanovama u privatnom vlasništvu Federaciji BiH, također ostvarena konsolidovana dobit. Međutim, federalno zdravstvo ima i brojne probleme koji su evidentni godinama unatrag, a to su, između ostalog, i liste čekanja na pojedine zdravstvene usluge i pojedine lijekove, nestašica pojedinih lijekova, neujednačen obim prava osiguranika na zdravstvenu zaštitu po kantonima, nepostojanje kapaciteta za liječenje određenih oboljenja u Federaciji BiH, itd.

14.Džana Kadribegović                                         

Izumi i tehnička  unapređenja na radu ili u vezi sa radom

Pitanje  izuma, predmeta industrijskog dizajna i tehničkih unapređenja detaljnije se uređuju  posebnim zakonima iz oblasti zaštite pronalazaka, tehničkih unapređenja i autorskih prava.  Međutim, u cilju ostvarivanja što boljih poslovnih rezultata, bilo je potrebno Zakonom  zaštiti poslodavca na način da izum ili tehničko rješenje koje je ostvario radnik pripadaju oslodavcu, jer je radom  kod poslodavca omogućeno radniku da dođe do određenog izuma ili tehničkog rješenja.  U cilju zaštite poslodavca, radnik je obavezan da čuva kao poslovnu tajnu podatke o izumu, odnosno predmetima industrijskog dizajna i ne smije ih bez odobrenja poslodavca dati trećem licu.  Zabrana takmičenja radnika sa poslodavcem predviđena je u cilju zaštite poslodavca od konkurencije, koja može imati štetne efekte na njegov rad odnosno poslovanje.

15.Dr. sci.  Asja Gojačić

Značaj organizacione kulture u preduzeću

Organizaciona kultura može se definisati kao ideologija organizacije, odnosno kao poslovna filozofija i stil ponašanja osnivača preduzeća, njegovih nasljednika i sljedbenika. Ona daje pravac i smisao akcija preduzeća, pomaže zaposlenim da utvrde prioritete između alternativnih ponašanja i da na adekvatan način implementiraju ono što je formalno proklamovano. Važnost organizacione kulture naročito dolazi do izražaja u situacijama transformacije preduzeća, kao i pri procesima pripajanja, spajanja i preuzimanja kada najčešće dolazi do sudara kultura i kada se one ispoljavaju u otvorenijem obliku. U situacijama kada su stabilni uslovi u okruženju, jaka kultura doprinosi konkurentskoj prednosti. Kada se okruženje i uslovi poslovanja značajno promjene, jaka kultura se od konkurentske prednosti može pretvoriti u opterećenje i veliki limit za uvođenje bilo koje vrste promjena. Ona može imati i pozitivne i negativne efekte na rezultat i performanse preduzeća. I ovdje se može koristiti situacioni pristup jer će kultura dati pozitivne efekte ukoliko je usaglašena sa trenutnom situacijom. Kulturu organizacije možemo, takođe, definisati i kao vladajući model pretpostavki, vrijednosti i vjerovanja koji se manifestuje u jeziku, simbolima, ciljevima, upravljačkim aktivnostima, interakcijama, a koji dijele zaposleni po pitanju rješavanja fundamentalnih problema preduzeća: problema eksterne adaptacije i problema interne integracije. Organizaciona kultura može imati i pozitivan i negativan uticaj na poslovanje preduzeća. Krajnji ishod zavisi od toga da li je kultura adekvatna sa datom situacijom u kojoj se organizacija trenutno nalazi.

16.Safeta Lukačević

Pregovaranje – faze i tehnike pregovaranja

Uspješno poslovno pregovaranje ovisi od mnogo čimbenika i zahtijeva poznavanje više disciplina kojima bi jedan pregovarač trebao vladati kako bi došao u poziciju da njegove pregovaračke aktivnosti dovedu do pozitivnih rezultata. U cilju svladavanja pregovaračkih vještina neophodno je da se vlada osnovnim principima komunikologije, interdisciplinarne znanosti koja svoje korijene vuče iz vještina kao što su retorika, gramatika, filozofija, psihologija, lingvistika i slično. Danas se komunikologija povezuje sa psihoanalizom, neurologijom, informatikom i sociologijom. Osnovno značenje pregovaranja je dobijanje onoga što želite od drugih. U pregovorima učesnici sami određuju principe pregovaranja, pogađaju se oko različitih rješenja i sami su odgovorni za implementaciju postignutog sporazuma. Sve ovo je i pretpostavka dobrih odnosa u budućnosti. Pregovaranje je visoko sofisticirana forma komunikacije. Pregovaranje je partnerstvo u procesu razrješenja problema i donošenja zajedničke odluke koje teži ka boljim rješenjima koja pružaju svakome veći dio od onoga što im je potrebno na duže staze. Pregovaranje ide dalje od kompromisa. Ono promoviše kolaborativni pristup u kojem strane udružuju resurse da riješe problem na najbolji mogući način.

 

17. Savjetodavni servis
18. Saopštenja za primjenu propisa
19. Podaci o trgovanju vrijednosnim papirima u FBiH