Časopis Decembar 2024

U izdanju novi broj časopisa “Računovodstvo i poslovne finansije” broj  12/24

 

 

ELEKTRONSKI ČASOPIS

S A D R Ž A J

 

1.Prof. dr. sc. Jozo Piljić

Pripremne radnje za sastavljanje financijskih izvještaja za 2024. godinu

Godišnji financijski izvještaj rezultat je cjelogodišnjeg računovodstvenog procesa i svih nastalih poslovnih događaja u jednom izvještajnom razdoblju. Prije izrade financijskih izvještaja neophodno je provesti u računovodstvu određene kontrolne postupke. Cilj provođenja kontrolnih postupaka prije izrade financijskih izvještaja je stvaranje pretpostavki za izradu kvalitetnih i pouzdanih financijskih izvještaja. Na temelju financijskih izvještaja interni i eksterni korisnici donose poslovne odluke. Pouzdanost financijskih izvještaja ovisi o profesionalnosti računovođe i tačnosti podataka iskazanih u izvještajima koje oni prezentiraju menadžerima i javnosti. Zato računovođe imaju veoma važnu ulogu u društvu. Pozicije godišnjih financijskih izvještaja vrednovane su prema standardima financijskog izvještavanja. Kao jedna od značajnijih pozicija u godišnjem financijskom izvještaju su i porezi. Upravo iz tog razloga važno je da osobe zadužene za poreze dobro poznaju zakonodavni okvir s područja poreza te sastave i evidentiraju porezne prijave. Godišnji financijski izvještaji sastavljaju se prema odredbama Zakona o računovodstvu i reviziji, Pravilnika o sadržaju i formi financijskih izvještaja za privredna društva Međunarodnih računovodstvenih standarda i Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.

2.Mr oec Elman Nadžaković

Metode obračuna i trošak amortizacije

Amortizacija je trošak, odnosno rashod  koji nastaje kao posljedica postepenog trošenja (iskorištavanja, iscrpljivanja) ekonomskih koristi sadržanih u sredstvima koja imaju ograničen vijek upotrebe, a postepeno iskorištavanje ekonomskih koristi stalnih sredstava povezano je s njihovim korištenjem i ostvarivanjem prihoda, što znači da i sam raspored ukupnog amortizacijskog iznosa na pojedine godine u vijeku upotrebe treba omogućiti što objektivnije sučeljavanje amortizacije kao troška, odnosno rashoda sa ostvarenim prihodima. Načelni zahtjev o rasporedu troška nabavke kao amortizacije definisan je prema MRS 16, gdje se amortizacija definiše kao sistemski raspored amortizirajućeg iznosa sredstva koje se amortizuje tokom njegovog vijeka upotrebe. Sredstva koja imaju neograničen vijek upotrebe i zbog toga što ne troše ekonomske koristi u njima ne amortizuju se. Metode amortizacije su metode za obračun amortizacije stalne imovine (materijalne i nematerijalne), a dijele se u dvije osnovne skupine:vremenske metode amortizacije i funkcionalne metode amortizacije.

3.Jasmin Omeragić

Organizacija skladišta i skladištenje

Svaka firma zarad svoga opstanka na tržištu, kao i zbog jačanja svoje tržišne pozicije mora imati pravu i odgovornu kontrolu nad skladištenjem materijala, proizvoda i robe, a to se može postići samo i isključivo autoritativnim stavom pouzdanog i iskusnog prodavca i/ili pružatelja usluga uz savremeno poslovanje vlastitoga skladišta. Skladišta su u nekim slučajevima čak i najbitnija karika u lancu snabdijevanja. Omogućavaju čuvanje materijala, proizvoda i roba zaprimljenih od dobavljača prije nego što isti „započnu svoj put“ upotrebe u proizvodnom procesu, zatim u procesu „čekanja“ poluproizvoda do sljedeće faze obrade, te čuvanje gotovih proizvoda (ili robe) do trenutka određenog za njihovu isporuku distributerima ili krajnjim kupcima. Osim fizičkog smještaja, osnovna funkcija skladišta jeste i očuvanje kvaliteta predmeta skladištenja. A kako bi se taj cilj postigao, mora se upravljati skladištem na efikasan način, što podrazumijeva pravovremeno i optimalno odlučivanje menadžmenta firme u smislu organizacije procesa u skladištu, te stvaranje adekvatnih tehničkih, tehnoloških i upravljačko-organizacionih uslova. Postoje tehnički, tehnološki, operativni i upravljačko-administrativni uslovi koje svako skladište mora da ispuni u cilju sopstvenog efikasnog upravljanja, kao i niz indikatora statičkog i dinamičkog karaktera kojima se provjerava uspješnost realizacije navedenog cilja.

4.Mehmed Budić

Analiza financijskih izvještaja pomoću financijskih pokazatelja

Temeljni financijski izvještaji odraz su poslovanja poduzeća, a slikoviti prikaz sigurnosti i uspješnosti poslovanja prezentiran u tim izvještajima oblikuje se uz pomoć analize financijskih izvještaja. Analiza financijskih izvještaja teži ka pogledu u budućnost i naglašavanju onih aspekata poslovanja koji su kritični za preživljavanje, a to su, prije svega, sigurnost i uspješnost (efikasnost) poslovanja. Horizontalna i vertikalna analiza financijskih izvještaja predstavljaju instrumente potrebne za provedbu financijske analize. Međutim, financijski položaj, kao i promjene u financijskome položaju te uspješnost poslovanja poduzeća mogu se ocijeniti primjenom financijskih pokazatelja baziranih na bilanci, računu dobiti i gubitka te izvještaju o novčanom toku. Financijskim pokazateljima se mjeri kvaliteta poslovanja poduzeća. Dakle, pokazatelji su nosioci informacija o kvaliteti poslovanja. U kontekstu kvalitete poslovanja uobičajeno se ističu dva temeljna kriterija: sigurnost i uspješnost. Pokazatelji likvidnosti, zaduženosti i aktivnosti usmjereni su, prije svega, na mjerenje sigurnosti poslovanja. Nasuprot tome, pokazatelji profitabilnosti i pokazatelji investiranja usmjereni su prvenstveno na mjerenje uspješnosti poslovanja. Pri tome se podrazumijeva, posebno u dugom roku, međuovisnost sigurnosti i uspješnosti poslovanja. Temeljna podloga za formiranje tih pokazatelja su financijski izvještaji. Naravno, sve to ima smisla ako su financijski izvještaji realni i objektivni.

5.Nedim Čustović

Uloga interne revizije kroz reviziju  predbilansnih radnji, popisa imovine i obaveza

Pravno lice dužno je da na početku poslovanja, kao i najmanje jednom godišnje sa stanjem na dan kada se završava poslovna godina ili neki drugi obračunski period, određen u skladu sa  Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH („Službene novine FBiH“, br. 15/21), izvrši popis imovine i obaveza sa ciljem da se utvrdi njihovo stvarno stanje, te da se u poslovnim knjigama izvrši usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem. S tim u vezi uloga interne revizije je da u ovome izuzetno važnom procesu utvrđivanja stvarnoga stanja , što je i osnovni uslov da su finansijski izvještaji fer i istiniti, ispita cjelokupan  proces od donošenih upravljačkih odluka, predbilansnih radnji, procesima popisa, radi utvrđivanja stvarnog stanja, utvrđivanja manjkova i viškova, sa pripadajućim knjiženjima i donesenim odgovarajućim odlukama organa preduzeća, i na kraju uloga  interne revije je da ispita cjelokupan sistem procesa popisa imovine i obaveza sa davanjem mišljenja na sistem internih kontrola, kroz donošenje nalaza i davanja preporuka.

6.Dr. sc. Dinka Antić

Kompleksnost poreznog sistema: uzročnici i mjere za smanjenje

Analiza aspekata utjecaja kompleksnosti poreznih sistema pokazala je da je porezna politika značajan faktor kompleksnosti oporezivanja, a time i visokih troškova poštivanja propisa. Porezni sistemi postaju sve kompleksniji jer vlade žele da ostvare mnogobrojne ciljeve putem oporezivanja, mada to često nema ekonomskog opravdanja, kako za obveznike, tako ni i za državu. Osim fiskalnog cilja, tj. ubrati što više prihoda, okidači za donošenje različitih poreznih mjera su i ekonomski ciljevi (mikro i makro), socijalni, ekološki, zdravstveni, ali i politički ciljevi, iako je često moguće te ciljeve ostvariti izvan poreznog sistema. Razne olakšice, oslobađanja i izuzeća, porezni krediti, diferencirane stope i dr., maksimalno usložnjavaju poštivanje propisa i obveznicima i poreznoj administraciji, dovode do distorzija u poreznom sistemu preko nepoštene porezne konkurencije, fovoriziranja određene grupacije obveznika,  kategorije građana ili branše u industriji, narušavajući ravnopravnu konkurenciju na tržištu i ugrožavajući efikasnu alokaciju kapitala, sve sa jako slabim rezultatima u pogledu ciljeva zbog kojih su i uvedene. Zbog direktne uzročno-posljedične povezanosti kompleksnosti oporezivanja i troškova poštivanja poreznih propisa pažljivim balansiranjem dizajna poreznog sistema, različitim internim, eksternim i institucionalnim mjerama potrebno je kontinuirano raditi na mjerama za smanjenje kompleksnosti oporezivanja, a time i troškove poštivanja propisa.

7.Dr Mirna Pajević Rožajac 

Uloga i značaj finansijskog menadžmenta

Finansijski menadžment se bavi problematikom sticanja, finansiranja i upravljanja imovinom, pri čemu sve vrijeme područja svog djelovanja usklađuje sa osnovnim ciljem poslovanja preduzeća. Od svih područja u nekoj organizaciji, finansije i finansijski menadžment imaju najveću odgovornost za osiguravanje konstantnog fokusa na stvaranje vrijednosti. Razvoj finansija je učvrstio ulogu finansijskog menadžmenta. Finansije se mijenjaju od opisnog proučavanja u strogu analizu i normativnu teoriju, iz područja namirenja sredstava u područje koje uključuje menadžment imovine, namjenu kapitala i procjenu preduzeća na cjelokupnom tržištu, iz vanjske analize preduzeća u područje koje naglašava interno donošenje odluka u preduzeću.Tri ključne odluke finansijskog menadžera su odluke o investiranju, finansiranju i upravljanju imovinom, kao i politika isplate dividendi i zadržavanja dobiti. Ove oduke su međusobno povezane i ključno je njihovo sinergijsko djelovanje. U konačnici, finansijski menadžment ima za cilj neprekidno održavanje finansijske snage.

8.Mr iur. Mirel Mujkanović

Institut podugovaranja sa posebnim osvrtom na podugovaranje u rezervisanim ugovorima javnih nabavki Bosne i Hercegovine

Podugovaranje predstavlja radnju izabranog ponuđača (dobavljača) kojom drugom subjektu ili subjektima povjerava izvršenje dijela ugovora koji je zaključen iz postupka javne nabavke. Pojam instituta podugovaranja nije definisan Direktivom 2014/24/Eu Evropskog Parlamenta i Vijeća od 26. februara 2014. godine o javnoj nabavci i o stavljanju van snage Direktive 2004/18/EZ.  Obim podugovaranja uvijek se odnosi samo na dio ugovora. Taj dio može biti veći ili manji. Zbog toga najveći broj država u svojim zakonima o javnim nabavkama predviđa maksimalni procentualni iznos podugovaranja osnovnog ugovora. Normativna rješenja instituta podugovaranja nisu identična među državama članicama Evropske unije kao ni među državama koje se nalaze na putu da tek postanu članice ove supranacionalne organizacije.  U Bosni i Hercegovini podugovaranje nije procentualno ograničeno i jednako je tretirano u rezervisanim ugovorima. U rezervisanim ugovorima se ne može primijeniti tzv. „opći režim podugovaranja“ jer podugovaranje u ovim ugovorima mora biti ograničeno na podugovaranje dijela vrijednosti ugovora koji će i dalje osigurati smisao i značaj rezervisanih ugovora.

9.Mr Safija Žilić, dipl. oec

REIT-ovi kao način investiranja u nekretnine

REIT fondovi pružaju mogućnost svakome da investira i učestvuje na tržištu nekretnina, a da pri tome nema nekretninu u svom vlasništvu. Investitori kupuju investicione jedinice fonda i na taj način posjeduju dio portfolija REIT-a, ostvarujući zaradu iz prinosa koji ostvaruju nekretnine u vlasništvu fonda. Ovaj model je kasnije inspirisao slične investicione strukture širom svijeta, uključujući i Evropu. REIT investicioni fondovi koji investiraju u nekretnine postoje u sličnoj formi u većini zemalja na svijetu, pa je realno očekivati da će se osnovati i poslovati  i u Federaciji BiH. Kroz kontinuirano prilagođavanje i inovacije, REIT-ovi će vjerovatno nastaviti da privlače investitore u Evropi. Njihova sposobnost da obezbijede pristup visokokvalitetnim nekretninama i stabilnim prinosima čini ih atraktivnim sredstvom za diverzifikaciju portfelja. Sa sve većim fokusom na održivost i tehnološke inovacije, REIT-ovi su spremni da se prilagode izazovima i postignu uspješan rast u budućnosti.

10.Bernard Iljazović

Zaštita potrošača u Republici Srpskoj

Za učinkovitiju institucionalnu zaštitu prava potrošača neophodna je jača i koordiniranija suradnja svih ključnih aktera, odnosno nositelja prava zaštite potrošača kako bi se postigli pozitivniji učinci. Uz to, državne strukture u sprezi s trgovačkim lobijima donose brojne propise i omogućavaju određene aktivnosti koje zasigurno nisu u interesu malih potrošača, a s druge strane se proklamiraju kao veliki zagovornici zaštite potrošača. Potrebno je strože i efikasnije kažnjavanje trgovaca radi primjene nepoštenih poslovnih praksi, a kako bi se prevenirala takva postupanja u budućnosti, te ujedno utjecalo na promjenu društvene svijesti. No, u današnje vrijeme je i na samim potrošačima velika odgovornost. Naime, potrošači trebaju aktivnije sudjelovati u procesu zaštite potrošača, te u „nemilosrdnoj utakmici“ na tržištu pokazati da su i oni značajan čimbenik,  da znaju svoja zakonska prava kao i obveze, te da su spremni reagirati na svako kršenje njihovih potrošačkih prava. Potrošač mora nadasve biti dobro informiran, educiran, osviješten, te proaktivan u zastupanju svojih prava i zaštiti svojih interesa.

11.Džana Kadribegović

 Odgovornost radnika i poslodavca za   prouzrokovanu štetu

Kada je u pitanju institut prouzrokovanja i naknade štete iz Zakona o radu  shodno se primjenjuje Zakon o obligacionim odnosima. Šteta može nastati na radu ili u vezi sa radom, a rezultat je namjere ili  krajnje nepažnje koju mora dokazivati poslodavac. Ako poslodavac ne uspije dokazati namjeru ili krajnju nepažnju, smatraće se da je u pitanju obična nepažnja.  U radnom zakonodavstvu nije određen pojam štete, međutim, ista je utvrđena općim pravilima obligacionog prava o naknadi štete, prema kojima šteta predstavlja umanjenje nečije imovine (obična šteta) i sprečavanje njezina povećanja (izmakla korist), a i nanošenje drugom fizičkog ili psihičkog bola ili straha (nematerijalna šteta). Radi se, dakle, o imovinskoj i neimovinskoj odnosno nematerijalnoj šteti. Prema Zakonu o radu šteta je vezana  za ličnu odgovornost kako radnika tako i  poslodavca u radnom odnosu.

12.Safeta Lukačević

Lažna bolovanja – kako prepoznati i spriječiti lažna bolovanja

Bolovanje ili privremena nesposobnost za rad je odsutnost rada zbog bolesti ili ozljede, odnosno drugih okolnosti radi kojih je osoba spriječena izvršavati svoju obavezu rada u skladu sa ugovorom o radu. Ovo bi po normalnom shvatanju trebala da bude definicija, no da li je uvijek u pitanju privremena nesposobnost za rad tj. odsutnost rada zbog bolesti ili ozljede. Zbog sumnji na zloupotrebu, sve veći broj poslodavaca u Federaciji BiH se nadležnim službama obraća radi provjere zaposlenika koji su na bolovanju. Poslodavci u posljednje vrijeme sve češće traže kontrolu bolovanja svojih zaposlenih, a lažna bolovanja uglavnom traju kraće. Lažna bolovanja su velik, a nepotreban teret za prezadužen sistem zdravstvenog osiguranja, koji zbog ovakvih i sličnih zloupotreba nema dovoljno sredstava za liječenje stvarno bolesnih ljudi. Važno je napomenuti da je korištenje lažnog bolovanja nezakonito i da može imati ozbiljne posljedice, uključujući gubitak posla ili moguću tužbu. Ostaje pitanje, kakva je država koju svaki treći građanin želi prevariti

13.Prof. dr Asja Gojačić

Konflikti u organizacijama i načini njihova rješavanja

Konflikt je nesporazum između dvije ili više individua, grupa ili organizacija. Ovaj nesporazum može biti relativno površan ili vrlo jak. On može biti kratkotrajan ili trajati mjesecima pa i godinama i može biti vezan za rad ili biti zasnovan na ličnim motivima. Pojedinci i odjeli unutar organizacije tokom svoga odvojenog i/ili zajedničkog rada na ostvarivanju zajedničkih ciljeva, neminovno dolaze u konflikt, što se manifestuje razlikama u interesu, namjernom mijenjanju dogovorenih procedura i pravila i sl. S druge strane posljedica konflikta među grupama uključuje stvaranje veće grupe kohezije i pojavljivanje jakih vođa unutar određenih grupa. Također, dugoročno izlaganje konfliktnim situacijama može preokrenuti individualne percepcije drugih ljudi. Zapravo, gdje god ljudi moraju dijeliti posao i/ili sredstva, i, gdje s obzirom na to, postoji mogućnost i potreba da različite individue i /ili grupe budu različito nagrađene ili unaprijeđene za neki posao, javlja se mogućnost za nastanak konflikta. Upravljanje konfliktima se javlja kao veoma važno pitanje, koje zahtijeva cijeli set menadžerskih aktivnosti, vremena i umijeća. Dakle, savremeni menadžer mora preferirati pristup konfliktnom procesu, koji se ne suprotstavlja konfliktima, već naprotiv, smatra da njih treba omogućiti i, putem optimalnog upravljanja iz njih izvlačiti ono što je najkorisnije za organizaciju.

14.Alan Vajda, mag. iur.

Stranci kao osnivači trgovačkih društava u Republici Hrvatskoj

Strani državljani, državljani Europskog gospodarskog prostora i državljani trećih zemalja mogu slobodno osnivati trgovačka društva na području Republike Hrvatske, pod jednakim uvjetima i na jednak način koji za osnivanje trgovačkog društva vrijede i za hrvatske državljane. No, iako strani državljani mogu slobodno osnivati trgovačka društva na području Republike Hrvatske i stjecati udjele u već postoje­ćim društvima, ipak za strane državljane kao osnivače odnosno članove trgovačkog društva („vlasnike“) mogu posto­jati određene dodatne obveze koje proizlaze iz odredaba Zakona o strancima i Zakona o državljanima Europskog gospodarskog prostora i članovima njihovih obitelji. Za razliku od državljana trećih zemalja koji u Republici Hrvatskoj mogu raditi samo na temelju izdane dozvole za bo­ravak i rad ili potvrde o prijavi rada, državljani država članica EGP-a i članovi njihovih obitelji, u skladu s odredbom čl. 6. st. 2. Zakona o državljanima EGP-a, imaju pravo slobodno boraviti u Republici Hrvatskoj te mogu raditi i pružati usluge bez ishođenja dozvole za boravak i rad ili potvrde o prijavi rada.

 

15. Savjetodavni servis

16. Saopštenja za primjenu propisa
17. Podaci o trgovanju vrijednosnim papirima u FBiH