Časopis Januar 2025
ONLINE PRISTUP ČASOPISU
1.Dr. Milica Vidović
Povrat sredstava u sistemu indirektnog oporezivanja u Bosni i Hercegovini
Za povrat PDV-a po osnovu PDV prijave koji je najviše rasprostraljen kod registrovanih PDV obveznika ne postoji poseban zahtjev nego je on sastavni dio PDV prijave koju obveznici podnose elektronskim putem upotrebom kvalifikovane elektronske potvrde. O ovom zahtjevu za povrat PDV-a odlučuje Grupa za povrat, knjigovodstveno praćenje i analizu u regionalnim centrima Uprave za indirektno oporezivanje prema sjedištu poreskog obveznika. Sve ostale zahtjeve za povrat obveznici ili njihovi zastupnici odnosno lica koja imaju pravo na povrat podnose pismenim putem različitim organizacionim jedinicama u Upravi za indirektno oporezivanje, koje o tim zahtjevima odlučuju nakon provedenog upravnog postupka u kojem se donosi rješenje. Povrat PDV-a stranim fizičkim licima ne vrši Uprava za indirektno oporezivanje nego prodavac ili registrovani operater. U ove svrhe postoji propisan obrazac PDV-SL2 ili dokument operatera koji ima sve elemente kao i PDV SL 2 obrazac. Zahtjev za povrat PDV-a obveznicima koji nemaju uspostavljeno poslovanje u BiH podnosi se na propisanom obrascu POV-SPO Grupi za povrat PDV-a stranim pravnim licima u Regionalnom centru UIO u Mostaru. Zahtjevi za povrat PDV-a DKP predstavništvima, međunarodnim organizacijama i članovima misija i njihovih porodica, kao i po osnovu međunarodnih ugovora podnose se na obrascima CD-PDV 1, CD-PDV 2 i CD-PDV 1M Grupi za povrat indirektnih poreza po osnovu međunarodnih ugovora u Regionalnom centru UIO u Sarajevu.
2.Obračun akciza/trošarina na duhanske prerađevine od 01.01.2025.godine
Porezni obveznici i druge osobe koje se bave prometom duhana za pušenje dužne su popisati zalihe duhana za pušenje na dan 01. 01. 2025. godine, obilježene akciznim markicama izdanim od 01. 01. 2010. godine do 31. 12 2024. godine i popisne liste dostaviti nadležnom regionalnom centru UINO do 07. 01. 2025. godine. Porezni obveznici i druge osobe koje se bave prometom cigareta i duhana nisu dužne vršiti popis i dostavu UINO popisnih lita ako se zalihe cigareta i/ili duhana za pušenje proizvedenih u Bosni i Hercegovini, koji nisu stavljani u promet i nalaze se 31. 12. 2024. godine na zalihi kod obveznika akcize na domaći duhan i duhanske prerađevine. Porezni obveznici i druge osobe koje se bave prometom cigareta i duhana za pušenje dužni su na zatečene zalihe utvrđene u popisnim listama obračunati akcizu u skladu s Odlukom Upravnog odbora. Porezni obveznici i druge osobe koje se bave prometom cigareta dužne su do 17.01.2025. godine uplatiti razliku između obračunate i već uplaćene akcize, na Jedinstveni račun UINO. Porezni obveznici i druge osobe koja se bave prometom duhanskih prerađevina, dostavljaju popisne liste koje sadržavaju podatke sukladno odredbama članka 67. Pravilnika o primjeni Zakona o akcizama u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik BiH”, br. 50/09, 80/11, 48/12, 74/14, 85/1,i 4/18, 3/21, 62/21 i 85/22).
3.Jasenko Hadžiahmetović
Obračun poreza na dobit za 2024. godinu za podružnice pravnih lica iz RS i BDBiH za dobit koju ostvare u FBiH
Prema članu 101. stav 1. Pravilnika FBiH, godišnju prijavu poreza na dobit obveznik podnosi nadležnoj ispostavi PU FBiH do 31. marta odnosno do zadnjeg radnog dana u martu tekuće za prethodnu godinu (tj. rok je 31.03.2024.). Ova obaveza se odnosi i na lica koja su ostvarila gubitak. Obrazac godišnje prijave poreza na dobit od 1.1.2021. godine dostavlja se nadležnoj ispostavi PU FBiH isključivo elektronskim putem. Propisano je pet obrazaca poreznih prijava od PP-801 do PP-805, u ovisnosti o kojem se obvezniku radi. Podružnice pravnih lica iz RS i BD koje dobit ostvaruju na teritoriji FBiH godišnju prijavu poreza na dobit podnose na “Obrascu PP-802”. Dakle, godišnja prijava poreza na dobit podnosi se Poreznoj upravi na isti način kako se podnosila prethodnih godina. Ovo stoga što je u zadnjoj izmjeni kako Pravilnika o porezu na dobit, tako i Pravilnika o porezu na dohodak (“SN FBiH”, broj: 101 od 20.12.2024. g.) pomjeran rok za početak podnošenja poreznih prijava za fizička i pravna lica elektronskim putem uz upotrebu kvalifikovanog eletronskog potpisa počev od 1.6.2025. godine (umjesto od 1.1.2025. g.). Ako je porez iskazan u godišnjoj poreznoj prijavi za 2024. godinu veći od iznosa ranije uplaćenih akontacija poreza na dobit, obveznik je tu razliku dužan uplatiti najkasnije 20 radnih dana nakon dana podnošenja porezne prijave, shodno članu 53. stav 2. Zakona FBiH. Prema odredbama člana 52. i 53. Zakona FBiH, porez na dobit se tokom kalendarske godine plaća akontativno u jednakim mjesečnim iznosima. Akontacija se obračuna na osnovu prijave poreza na dobit prethodne godine i takav iznos akontacije se plaća sve do podnošenja nove porezne prijave. Akontacija poreza na dobit se plaća do kraja tekućeg mjeseca za prethodni mjesec.
4.Dr. sc. Selma Vidimlić
Bilansiranje nematerijalne imovine
Nematerijalni resursi su postali ključni resurs za uspjeh određenog broja preduzeća.Savremena preduzeća vrijede na tržištu znatno više od vrijednosti opipljive imovine kojom raspolažu, kao rezultat porasta vrijednosti roba i usluga koje se baziraju na novim tehnologijama i intelektualnim svojinama. Prilikom određivanja vrijednosti nematerijalne imovine potrebno je najprije utvrditi vlasništvo nad nematerijalnom imovinom, što može biti zahtijevan posao, a dodatno je usložnjen pravilnom procjenom vrijednosti iste. Slučaja zloupotrebe tuđeg intelektualnog vlasništva je, također, mnogo, te je neophodno pravilno zaštiti prava preduzeća i buduće ekonomske koristi od korištenja tih prava.
5.Dr. Mirna Pajević Rožajac
Globalni standardi interne revizije
Globalni standardi interne revizije pružaju zahtjeve i preporuke za usmjeravanje profesionalne prakse kvalitetne interne revizije na globalnom nivou. Standardi također uspostavljaju osnovu za ocjenu učinka usluga interne revizije. Globalni standardi interne revizije sadrže principe (opšti opisi osnovnih pretpostavki ili pravila koji sumiraju grupe zahtjeva i preporuka koje slijede) i standarde (zahtjevi za profesionalnu praksu interne revizije sa razmatranjima). Standardi su organizovani u pet glavnih domena: Svrha interne revizije, etika i profesionalizam, upravljanje funkcijom interne revizije, rukovođenje funkcijom interne revizije i obavljanje poslova interne revizije. Globalni standardi interne revizije postavljaju osnovne zahtjeve i preporuke za profesionalnu praksu interne revizije na globalnom nivou. Standardi se primjenjuju na svakog pojedinca ili funkciju koja pruža usluge interne revizije; za organizacije koje se razlikuju po svrsi, veličini, složenosti i strukturi; i od strane osoba unutar ili izvan organizacije. Standardi se primjenjuju bez obzira da li su interni revizori zaposleni u organizaciji, angažovani po ugovoru sa eksternim pružaocem usluga ili u kombinaciji.
6.Nedim Čustović
Uloga interne revizije, kroz reviziju pregleda kompletnosti i objektivnosti finansijskih izvještaja sa stanjem na dan 31.12.2024. godine (praktičan primjer)
Tokom cijele fiskalne godine u javnome sektoru, javnim preduzećem, kao i u realnom sektoru provode se kontinuirani procesi blagovremenog, tačnog i ažurnog evidentiranja knjigovodstvenih isprava, načina vršenja kontrole istih, načina knjiženja istih, i na kraju konačnog sastavljanja finansijskih izvještaja (FI). Cilj ove izuzetno važne teme je ispitivanje organizacije računovodstvenog sistema kojim se određuje način prijema, formiranja, kretanja, odlaganja i čuvanja dokumentacije kao i postupci, metode i tehnike za vođenje poslovnih knjiga (knjiženje), oblik samih knjiga, sastavni dijelovi poslovnih knjiga, relevantni rokovi za unos pojedinih vrsta podataka (knjiženja), ažurnosti vođenja poslovnih knjiga, način odlaganja i čuvanja poslovnih knjiga, popis sredstava i rokove popisa, obračun i metode obračuna amortizacije, način i rokove finansijskog izvještavanja, kao i ostale postupke i metode koji su neophodni za pouzdanu i fer prezentaciju finansijskih izvještaja sa davanjem mišljenja na sistem internih kontrola, nalaza i preporuka, a sve u cilju poboljšanja cjelokupnoga sistema. Interna revizija doprinosi sveukupnoj stabilnosti i održivosti organizacije pružajući sigurnost u njenu operativnu efikasnost, pouzdanost izvještavanja, usklađenost sa zakonima i/ili propisima, očuvanje imovine i etičku kulturu.
7.Mehmed Budić
Rizik i dejstvo leveridža
Poslovni rizik je rizik ostvarenja poslovnog rezultata kao prinosa na ukupno uložena sredstva, odnosno kapital. Finansijski rizik determiniran je neizvjesnošću budućeg neto dobitka kao prinosa na sopstvena poslovna sredstva. Njegovo dejstvo opredijeljeno je prisustvom fiksnih rashoda finansiranja, odnosno rashoda na ime kamate, koji se ne mogu prilagoditi kratkoročnim fluktuacijama poslovnog dobitka. Poduzeća koja angažuju obje vrste fiksnih troškova, tj. poslovne i finansijske, nesumnjivo se izlažu i dvostrukom riziku, kako poslovnom tako i finansijskom, pri čemu se njihovo kombinovano dejstvo naziva totalnim ili ukupnim rizikom. Tako se ovaj, kombinovani rizik ispoljava kroz neizvjesnost očekivanog neto dobitka kao posljedice oscilacija u obimu aktivnosti, odnosno obima prihoda od realizacije proizvoda i usluga. Izloženost poduzeća navedenim rizicima pretpostavlja neophodnost iznalaženja adekvatnih metoda za njegovo mjerenje i kvantitativno izražavanje. Jedan od tih metoda je i tzv. „leveridž“, pomoću koga se pokušavaju ocijeniti efekti poslovanja uz prisustvo pomenutih konstantnih faktora, tj. fiksnih rashoda. Djelovanje leveridža označava, u stvari, intenzivniju promjenu jedne veličine prema promjeni druge veličine koja je tu promjenu izazvala. Bitno je imati u vidu da upotreba leveridža izaziva dvosmjerne učinke. Naime, dok pod povoljnim okolnostima upotreba leveridža dovodi do povećanja efikasnosti poslovanja, upotreba leveridža pod nepovoljnim okolnostima ima suprotan efekat.
8.Mr Safija Žilić, dipl. oec
Kratkoročni izvori finansiranja
Kratkoročno finansiranje ima ključnu ulogu u uspješnom poslovanju preduzeća, jer mu daje sposobnost da u svakom trenutku novčanim sredstvima podmiri svoje dospjele novčane obaveze (solventnost), odnosno da svu svoju imovinu pretvori (likvidnost). Kratkoročno finansiranje razlikuje se od dugoročnog po tome što dugoročno finansiranje podrazumijeva i sticanje imovine preduzeća. Kratkoročno finansiranje vrlo je važno za svako preduzeće radi eventualne potrebe za prevazilaženjem nelikvidnosti koje naravno ima određenu cijenu odnosno kamatu. Dakle, kratkoročno finansiranje je potrebno koristiti za finansiranje povremene kratkotrajne imovine jer ono omogućava brzo i jednostavno pribavljanje sredstava sa nižim kamatnim stopama, a finansiranje iz dugoročnih izvora uzrokuje veće troškove finansiranja i može smanjiti profitabilnost poslovanja. Međutim, zabrinjavajući je trend sve većeg zaduživanje preduzeća, uz istovremeno smanjenje finansiranja iz vlastitih izvora. Ovaj trend može voditi otežanom pristupa novim izvorima finansiranja i povećati rizik od finansijske nestabilnosti u budućnosti. U ovakvim okolnostima preduzeće treba razmotriti reviziju svoje strategije finansiranja i poslovanja kako bi povećalo likvidnost, optimiziralo upotrebu imovine i poboljšalo rentabilnost.
9.Prof. dr. sc. Jozo Piljić
Primjena inkrementalne analize u procesu donošenja poslovnih odluka
Inkrementalna analiza je relativno jednostavan alat za poslovno odlučivanje koji se temelji na konceptu relevantnog troška i konceptu oportunitetnog troška. Ključni problem kod primjene inkrementalne analize je u identifikaciji relevantnih informacija za donošenje određene poslovne odluke. Inkrementalna analiza se može primjenjivati za donošenje poslovnih odluka kao što je prihvaćanje narudžbe kupca po posebnoj cijeni, proizvodnje ili kupnja dijelova koji se ugrađuju u gotovi proizvod, prodaja proizvoda ili njegova daljnja proizvodnja, zadržavanje ili zamjena opreme, ukidanje neprofitabilnog segmenta i alokacija ograničenih resursa. Za efikasnu primjenu inkrementalne analize nužno je da menadžment raspolaže s pouzdanim i pravovremenim informacijama koje mu primarno pruža računovodstvena funkcija. Primjena inkrementalne analize se temelji pretežito na financijskim informacijama koje pruža računovodstvena funkcija poduzeća, iako je potrebno istaknuti da i nefinancijske informacije mogu imati značajan utjecaj na donošenje poslovnih odluka.
10.Prof. dr. Zorana Agić
Od troška do prilike – finansijski benefiti održive transformacije
Održivo poslovanje više nije opcija već neizostavni dio strateških planova kompanija koje žele da ostanu konkurentne u savremenom poslovnom okruženju. Kroz implementaciju održivih praksi, preduzeća ostvaruju brojne prednosti, uključujući smanjenje operativnih troškova, povećanje tržišne vrijednosti, unapređenje reputacije, lakši pristup kapitalu i veću otpornost na rizike. Za preduzeća u Bosni i Hercegovini, implementacija održivih praksi predstavlja izazov i priliku. Iako lokalno tržište još uvijek nije u potpunosti prilagođeno zahtjevima održivog finansiranja, postepena harmonizacija sa evropskim standardima stvara prostor za integraciju ovih principa. Uvođenje održivih praksi može značajno da doprinese jačanju otpornosti kompanija na eksterne šokove. Preduzeća koja ulažu u obnovljive izvore energije ili optimizaciju lanca snabdijevanja smanjuju svoje operativne rizike i obezbjeđuju dugoročnu stabilnost. Istovremeno, ulaganje u ljudski kapital i promocija društveno odgovornih praksi povećavaju zadovoljstvo zaposlenih, što je ključno za dugoročni uspjeh. Preduzeća koja na vrijeme prepoznaju značaj održivosti ne samo da će smanjiti troškove i povećati profitabilnost, već će postaviti temelje za dugoročnu otpornost i uspjeh u globalnoj ekonomiji. Održivo poslovanje nije samo trend – to je budućnost poslovanja u kojoj se ekonomski rast usklađuje sa odgovornošću prema ljudima i planeti.
11.Džana Kadribegović
Prestanak Ugovora o radu
U Zakon o radu („Službene novine Federacije BiH“, br. 26/16, 89/18, 44/22 i 39/24) implementirane su, između ostalog, odredbe Konvencije br. 158 o prestanku radnog odnosa kod poslodavca odnosno osnovni princip na kojem se ista zasniva. Ugovor o radu može prestati iz različitih razloga koji se mogu svrstati u slijedeće razloge: prestanak ugovora o radu po sili zakona, prestanak ugovora o radu po volji poslodavca i prestanak ugovora o radu po volji radnika. U slučaju spora zbog otkaza ugovora o radu, u Zakonu o radu je propisano da je na poslodavcu teret dokazivanja o postojanju opravdanog razloga za otkaz u svim slučajevima otkaza ugovora o radu.
12.Bernard Iljazović
Korupcija u Bosni i Hercegovini
Korupcija se uvukla u sve segmente društvene zajednice, te se njome podriva pravni poredak države, narušava integritet institucija, vladavina prava, te ugrožava ekonomski napredak. Niti jedna država ne može očekivati da će građani imati povjerenje u pravosuđe i njegove institucije ako su svjedoci brojnih koruptivnih radnji čiji počinitelji ne snose nikakve prekršajne sankcije. Na taj način se zasigurno neće smanjiti negativni učinci korupcije, nego će se još dodatno potaknuti nove potencijalne počinitelje na koruptivne radnje. Iako je Bosna i Hercegovina postigla određeni napredak u pogledu borbe protiv korupcije, taj napredak nije na zadovoljavajućoj razini, te je još puno posla ispred nje po tom pitanju. Stoga je na razini Bosne i Hercegovine potrebno bilo donijeti Strategiju za borbu protiv korupcije u Bosni i Hercegovini 2024.-2028. Donesena Strategija za borbu protiv korupcije u Bosni i Hercegovini 2024.-2028. utvrdila je ključne strateške ciljeve čije bi ostvarenje trebalo donijeti pozitivne učinke u borbi protiv korupcije. Na taj način ojačati će se institucionalni okvir, ljudski, materijalni i finansijski resursi, što će doprinijeti stvaranju uslova za razvoj i unaprjeđenje sistema prevencije i borbe protiv korupcije u BiH.
13.Dr. sci. Asja Gojačić
Motivacija i motivacijski čimbenici kao pretpostavka uspješnosti poduzeća
Motivacija je jedna od najvažnijih tema u menadžmentu, jer organizacije ostvaruju ciljeve tako što zaposleni i menadžeri u njima ostvaruju svoje radne učinke. Motivacija treba da navede ljude da se ponašaju tako da služe ciljevima organizacije i u isto vrijeme zadovolje vlastite potrebe. To znači da se ljudi pridružuju nekoj organizaciji i spremni su da s njom surađuju upravo zato što očekuju da će i sami od toga imati korist, pa to predstavlja integraciju ciljeva i motiva. Motivacija se može promatrati i kao snaga unutar osobe koja će utjecati na pravac intenziteta i upornosti dobrovoljnog ponašanja. Pravac se odnosi na putanju tijekom koje ljudi angažiraju svoj trud, a on odražava činjenicu da ljudi imaju izbor o tome gdje će uložiti svoje napore. Tako da se može zaključiti da je motivacija usmjerena aktivnost, a ne slučajna. Intenzitet je količina napora koja se izdvaja do cilja, dok je upornost kontinuitet napora za ostvarivanje određenog cilja. Brojne su motivacijske tehnike koje stoje na raspolaganju menadžerima, a u osnovi se dijele na materijalne i nematerijalne. Dobra motiviranost zaposlenika smanjuje fluktuaciju zaposlenika i povećava vrijednost ljudskoga kapitala koje poduzeće akumulira. Motivirani zaposlenici postaju partneri u poduzeću, motivacija doprinosi stvaranju čvrstih timova radnika te stvaranju dodatnog poticaja za učinak.
14.Safeta Lukačević
Timski rad – faktor motivacije zaposlenih
Timski rad je najrašireniji oblik izvođenja zahtjevnih profesionalnih zadataka za čiju uspješnost su potrebna bilo znanja iz različitih profesionalnih područja, bilo specijalizirana znanja iz istog ili sličnih profesionalnih područja. Cilj stvaranja timova i timskog rada je integrisanje znanja i iskustva svih pripadnika tima u postupanju u različitim zadacima. Danas je gotovo nemoguće zamisliti organizaciju rada na temelju individualnog rada zaposlenika i uz kruto upravljanje. U današnje vrijeme, menadžeri sve više se zalažu za maksimalnu iskoristivost znanja zaposlenika koje ostvaruju unutar tima. Na taj način, objedinjuju se kadrovski resursi i potencijali za uspješan rad preduzeća. Za svaki tim ključna je kvalitetna komunikacija; posebno interpersonalna komunikacija. U timskom načinu rada posebni su: odnos prema cilju, mnoge osobine koje karakterišu osnivanje i sve karakteristike koje prate kasnije razdoblje pravog timskog rada. Posebni su naravno i rezultati koji tim trajno postiže. Za sve praktične i teorijske implikacije timskog rada mora postojati stručna podloga u vidu stručnih usavršavanja za zaposlene osobe.
15. Savjetodavni servis