Časopis April 2024
U izdanju novi broj časopisa “Računovodstvo i poslovne finansije” broj 04/24
S A D R Ž A J
1.Dr Mirna Pajević Rožajac
Obaveze lica koja obavljaju profesionalne djelatnosti u skladu sa novim Zakonom o sprječavanju pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti
Zakonom o sprječavanju pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti propisuju se prvenstveno mjere, radnje i postupci u finansijskom i nefinansijskom sektoru koje se preduzimaju s ciljem sprečavanja i otkrivanja pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti na osnovu procjene rizika. Obveznici provođenja mjera, radnji i postupaka dužni su postupati po Zakonu. Zakon je posebno definisao nadzor nad obveznicima u provođenju mjera, radnji i postupaka u finansijskom i nefinansijskom poslovanju, koji se preduzima radi sprečavanja pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti, na osnovu procjene rizika za svakog obveznika pojedinačno. Velika je uloga i značaj pored obveznika Finansijsko-obavještajnog odjela Državne agencije za istrage i zaštitu.Obveznici su dužni u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Zakona s njim uskladiti svoje poslovanje, organizaciju, opće i interne akte.
2.Jasmin Omeragić
Profesionalne računovođe moraju participirati u sprečavanju pranja novca i onemogućavanju finansiranja terorističkih organizacija
Problem organiziranog kriminala, njegovog obima, sadržaja, metoda djelovanja, te mogućnosti sprečavanja istoga – globalni je problem. Pranje novca, kao jedna od formi organiziranog kriminala, sigurno parira korupciji.Za pranje novca ne postoji baš jedinstvena definicija, jer je pranje novca mnogo izraženijeu onim društvenim zajednicama u kojima organizirani kriminal putem „operacija“ pranja novca legalizira kriminalom zarađenu dobit te je tako infiltrira u privredu i finansijske tokove, naravno s ciljem kontrole određenih ekonomskih i političkih procesa.Budući da u okviru računovodstvenih propisa (posebno uključujući MRS i MSFI) postoji značajan prostor za osobno prosuđivanje i izvođenje zaključaka, te da se i poslovne odluke ponekad donose u situacijama kada pravila nisu dovoljno jasna, kada zapravo liniju razgraničenja između onoga što je prihvatljivo i onoga što „ne valja“ nije uvijek lako povući, računovodstvo se smatra jednom od etički najzahtjevnijih profesija, te će shodno tome i pripadnici računovodstvene profesije sigurno ponajbolje sarađivati u procesu primjene ovoga zakona.
Oportunitenti trošak ili trošak propuštene prilike
Troškovi predstavljaju okosnicu ekonomije i svi ostali problemi poslovanja na njih se nadovezuju ili iz njih proizlaze.Kako bi se planirale i kontrolirale aktivnosti poduzeća, menadžment mora imati informacije o troškovima koji nastaju pri obavljaju različitih poslovnih aktivnosti, a u skladu s tim može se zaključiti da se sve ekonomske odluke temelje na troškovima, pa se upravljanju troškovima treba posvetiti posebna pozornost. Zajedničko u svim ovim definicijama je da su troškovi posljedica određenih utrošaka izraženih novčanim vrijednostima. Ekonomisti o troškovima često razmišljaju različito od finansijskih računovođa, koji se obično bave izvješćivanjem vanjskih korisnika o poslovanju u prošlom razdoblju, a finansijski računovođe promatraju poslovanje i finansije tvrtke retrospektivno, jer moraju evidentirati imovinu i obveze te ocjenjivati postignute rezultate. Prilikom izbora najbolje kombinacije treba imati na umu koncept oportunitetnog troška, koji je posljedica činjenica da su: faktori proizvodnje oskudni i da je moguća alternativna upotreba faktora proizvodnje.
4.Nedim Čustović
Usklađenosti funkcije interne revizije u području etičnosti sa Globalnim standardima (II dio)
Uspjeh bilo koje funkcije interne revizije podjednako zavisi od usklađenosti funkcije interne revizije sa Globalnim standardima interne revizije i naročito etičkih kompetencija internih revizora, koje su detaljno opisane u domenu II (dva) novih globalnih standarda. Interni revizori treba da održavaju etičko ponašanje u svakom trenutku, jer su im korporativni organi neposredno na čelu sa Odborom za reviziju, a posredno svi poreski obveznici povjerili i uvjeravajuće i savjetodavne uloge. Povjerenje koje u profesiju interne revizije daju svi akteri od krajnjih korisnika, do korporativnih organa sa vlasnicima kapitala na čelu, naglašavaju važnost pridržavanja etičkih standarda u svim prilikama i okolnostima. Navedena tvrdnja podupire svrhu interne revizije opisanu u novim Globalnim standardima interne revizije. Interni revizori moraju biti nosioci promjena, poboljšavajući opštu etičku kulturu organizacije. Sigurno je da će zaposlenici prihvatiti i usvojiti etičko ponašanje kada se to od strane rukovodstva, konkretnim potezima, djelima i ličnim primjerima, kontinuirano provodi u praksama, što će za cilj imati stvaranje pozitivnog etičkog okruženja u cijeloj organizaciji.
5.Mehmed Budić
Utanjena kapitalizacija kao evazijski instrument
Bez sumnje porezna evazija je štetna pojava. Uzrokovana je brojnim nepravilnostima i propustima u funkcioniranju pravne države i financijskog sustava zemlje. Naime, od neplaćanja poreza koristi imaju samo pojedinci, dok se šteta prostire na cijelo društvo. U slučaju kada bi većina poreznih obveznika uredno izmirivala svoje obveze stvorio bi se prostor za smanjenje poreznog opterećenja, što bi automatski dovelo do porasta kupovne moći poreznih obveznika i njihove akumulativne sposobnosti. Razina sive ekonomije izravno korelira s obujmom porezne evazije u određenom zemlji. Kako bi se smanjila porezna evazija neophodno je uklanjanje uzroka sive ekonomije, a ne sprečavanje njezinih negativnih posljedica. Stabilnost poreznog i pravnog sustava omogućuje smanjenje porezne evazije. Porezni sustav koji se neprestano mijenja plodno je tlo za evaziju. Također, porezni sustav mora biti transparentan, odnosno građani moraju vidjeti točno za što daju porez, tj. koje će zadatke financirati država njihovim novcem. Na taj način porezna politika se približava građanima i stvara se svijest o potrebi plaćanja poreza u određenom društvu.
6.Ahmed Aljukić
Uticaj ESG na procjenu vrijednosti
Uz rastući apetit za održivo ulaganje i strožije regulatorne zahtjeve, potražnja za uključivanje materijalnih ESG faktora u poslovni okvir vrednovanja je od neviđenog značaja. Štetno je za praktičare da revidiraju tradicionalni model vrednovanja iz sagledavanja ESG faktora kao nefinansijske informacije sa primarnim fokusom na korporativno upravljanje do predfinansijskih informacija uz naglašavanje ekološke i društvene vrijednosti.S obzirom na isprepleteni odnos između ESG-a ponuda i korporativni učinak, kompanije sa višim ESG akreditivima se obično povezuju komparativne prednosti, da spomenemo samo neke, manje nestabilni sistematski rizici, veći budući slobodni novčani tok, premija u višestrukim cijenama i nižoj diskontnoj stopi, sve služe kao jaki poticaji za integraciju ESG-a, i predvidljivo je da će se trend nastaviti u narednih godina. Ipak, prevođenje ESG faktora u kompaniju vrijednost je još uvijek u preliminarnoj fazi i ostaje izazovno bez standardizovanog i regulisanog pristupa i smjernica. Korisnici bi vrednovanjemtrebali obratiti pažnju naakreditive procjenitelja i iskustvo u procjeni uticaja ESG-a na poslovanje i vrednovanje. Za napredak ESG-a i poslovanja integracije vrednovanja, predlažemo da lideri u industriji treba da ulože zajedničke napore zajedno sa regulatorima u ubrzavanju napretka za razvoj gdje je sveobuhvatan i internacionalizovan model vrednovanja.
7.Mr iur. Mirel Mujkanović
Sistem javnih nabavki – osnovni principi i načela Zakona o javnim nabavkama
U vrijeme kada javnost opravdano zahtijeva povećanje nivoa transparentnosti pri javnim nabavkama, istovremeno je neophodno zadovoljiti principe vrijednosti za novac, princip jednakog tretmana, te princip pravične i aktivne konkurencije kako bi sistem javnih nabavki mogao odgovoriti svim zahtjevima koji se postavljaju pred njega. Samo dosljednim poštovanjem principa na kojima se temelji sistem javnih nabavki, ugovorni organ se neće dovesti u situaciju da tenderska dokumentacija i dodjela ugovora budu upitni i predmet žalbenih postupaka pokrenutih od ponuđača koji smatraju da su principi javnih nabavki narušeni u provođenju postupka javne nabavke. Time se štedi vrijeme, doprinosi efikasnosti, ekonomičnosti i odgovornom trošenju javnih sredstava, a što predstavlja jedan od osnovnih ciljeva Zakona o javnim nabavkama. Javna nabavka ne smije da bude oblikovana sa namjerom izbjegavanja primjene Zakona o javnim nabavkama ili izbjegavanja primjene odgovarajuće vrste postupka javne nabavke ili sa namjerom da određene privredne subjekte neopravdano dovede u povoljniji ili u nepovoljniji položaj.
8.Mr Safija Žilić, dipl. oec
Štednja ili ulaganje, šta odabrati?
Ideja iza štednju u banci je čuvanje novca na određenom mjestu. Ideja iza ulaganja, barem što se tiče dionicaje kupovina imovine (kupili ste udio u društvu). Štednja u banci je vrlo konzervativna strategija, kojoj je cilj sakupiti novac kroz vrijeme i lako doći do njega kad vam treba. S druge strane, ulaganje može biti strategija niskog ili visokog rizika, kojoj je cilj iskoristiti potencijal ulaganja da zaradite više nego štednjom. Za prosječnu osobu ulaganje daje najbolji rezultat kad se ulaže dugoročno, kontinuirano malim uplatama, uz poštovanje principa diverzifikacije. Što ćete odabrati – štednju ili ulaganje?To zavisi o vašem cilju, o vašoj spremnosti na rizik i o tome koliko ste dugo spremni čekati.Sa povećanjem finansijske pismenosti, raste i interes za alternativnim oblicima štednje, ulaganjem sredstava u različite finansijske instrumente, osim čuvanja istog na računima kod banaka. Nadati se da pozitivni trendovi kad je u pitanju alternativni nebankarski oblik štednje uskoro biti zastupljeniji i u našoj državi, jer potencijala za tako nešto ne nedostaje.
9.Doc. dr. sc. Jasmina Hurić
Fiskalna pravila Evropske unije
Svaki novi fiskalni sporazum EU ili izmjene postojećih idu u pravcu podrške ekonomskoj i socijalnoj koheziji svih zemalja članica, uz jače integrisanje evropskih zemalja. S druge strane, pitanje odgovaraćuje i jasne provodivosti fiskalnih pravila u svim članicama otvara posebne rasprave. S obzirom da se u ovom trenu EU još uvijek nalazi daleko od fiskalne unije, za čije bi postojanje bila neophodna jača politička integracija i centralizirana institucija koja bi mogla koordinirati fiskalne sisteme svih članica, nova fiskalna pravila moraju biti drugačije postavljena. Vrlo je vjerojatno da je fiskalna unije u „sigurnoj“ budućnosti EU jedino rješenje, ali nijedna zemlja se za sada ne želi odreći svog fiskalnog, pravnog i političkog suvereniteta, posebno najuticajnije zemlje EU kao što su Njemačka, Francuska, Italija i drugi. Nova fiskalna pravila EU moraju imati čvrst okvir kojim će se postići maksimalno sprečavanje neodrživih javnih finansija. Da li će to omogućiti novi prijedlozi fiskalnih pravila ostaje da se vidi.
10.Dr. sc. Jozo Piljić
Poslovna kriza
U uvjetima krize poduzeća se suočavaju s nizom problema: padom narudžbi, padom prodaje, izazovom sniženja troškova, pogoršanjem likvidnosti, problemima isporuke dobavljača te osiguranja kapitala. Kontroling je stručna, neutralna i proaktivna podrška menadžmentu, sparing partner menadžmentu, ekonomska savjest organizacije. Kriza donosi izazov preispitivanja, nove orijentacije i novog pozicioniranja i poduzeća i kontrolinga. Proširenje perspektive, tj. izlazak iz okvira operativnog kontrolinga te intenziviranje zadataka i proširenje instrumenata temeljna su obilježja kriznog kontrolinga. Jedan od zadataka kontrolinga, posebno naglašen u razdoblju poslovne krize, jest uspostavljanje i očuvanje ravnoteže između operativnog, strategijskog i normativnog kontrolinga, tj. uravnotežena stručna potpora u procesu operativnog, strategijskog i normativnog upravljanja. Ni uspješna poduzeća nisu pošteđena kriznih razdoblja, no ona raspolažu i koriste instrumente presretanja nepovoljnih kretanja, tako da njihova kriza traje kraće i posljedice su manje pogubne, u tome je bitna razlika između uspješnih i neuspješnih poduzeća.
11.Bernard Iljazović
Novi Zakon o javno-privatnom partnerstvu u Kantonu Sarajevo
Novim zakonskim okvirom o javno-privatnom partnerstvu postavljaju se pravni temelji za provedbu projekata javno-privatnog partnerstva u Kantonu Sarajevo. Uspješna provedba javno privatnog partnerstva ovisi o brojnim čimbenicima, a jedan od njih je i stvaranje transparentnog, nediskriminativnog i jasnog pravnog okvira u zakonom određenom postupku, radi utvrđivanja uvjeta pod kojima se mogu realizirati projekti JPP-a, te uspješnog ugovaranja i izvođenja projekata JPP-a radi efikasnijeg korištenja javnog i općeg dobra. S obzirom da se ugovori o javno- privatnom partnerstvu zaključuju na duže vremensko razdoblje pravi učinci primjene u praksi, vidjeti će se zapravo nakon proteka tog razdoblja. Kod takve vrste ugovornog odnosa potrebno je održavati i visoku razinu transparentnosti i etičnosti kako bi se pravovremeno prevenirali mogući štetni učinci, a koji bi se negativno odrazili na realizaciju projekta, a samim time i na proračunski budžet. U konačnici, pri ugovaranju javno-privatnog partnerstva posebice treba voditi računa o interesima građana, odnosno krajnjih korisnika javnih usluga.
12.Džana Kadribegović
Otkaz ugovora o radu na osnovu Zakona o radu
Otkaz ugovora o radu predstavlja jedan od najvažnijih instituta Zakona o radu, kojimsu taksativno utvrđeni slučajevi otkaza ugovora o radu od strane poslodavca, uz propisani otkazni rok.Razlozi za prestanak ugovora o radu od strane poslodavca mogu se svrstati u dvije kategorije. U prvu kategorijuspada otkaz koji jeobjektivne prirode, a koji je vezan za poslovanje poslodavca (poslovno uvjetovan otkaz) i otkaz subjektivne prirode (osobno uvjetovani otkaz).I u slučaju osobno uvjetovanog otkaza potrebno je da poslodavac ispuni uvjet u smislu mogućnosti da radnika kome namjerava dati otkaz zaposli na druge poslove ili ga prekvalifikuje ili dokvalifikuje za rad na drugim poslovima.Iako su Zakonom detaljno utvrđeni razlozi za otkaz ugovora o radu, u praksi nije rijetka pojava da se ugovor o radu otkazuje i u drugim slučajevima koji nisu propisani Zakonom.Kako bi se takvi slučajevi izbjegli odnosno sveli na minimum, a u cilju zaštite radnika od neopravdanog otkaza, Zakonom su taksativno propisani neopravdani razlozi za otkaz.
13.Prof. dr. sci. Asja Gojačić
Testiranje kod zapošljavanju i provjera kvalifikacija
Zaposliti prave ljude jedan je od najtežih i najvažnijih izazova u upravljanju i razvoju poslovanja. Unatoč tome što se gotovo svi slažu kako su ljudi ključni za uspješno poslovanje i ostvarivanje konkurentske prednosti tvrtke, proces zapošljavanja često je nedovoljno promišljen i organiziran. Najbitniji dio poslovanja bilo koje institucije su ljudi. Iako živimo u informatičkom dobu gdje je tehnika preuzela vodstvo u mnogim sferama i dalje se naglasak stavlja na ljude. Kako prepoznati talent? Kako u mnoštvu njih izabrati baš onog radnika koji nam treba? Kako birati između kandidata odnosno koje metode koristiti da napravimo dobru odluku?Pravilna upotreba testova može dovesti do boljih odluka o pojedincima i programima nego što bi to bio slučaj bez njihova korištenja, a također i pokazati na put za širi i pravedniji pristup obrazovanju i zapošljavanju. Međutim, loša upotreba testova može dovesti do zamjetljive štete nanesene ispitanicima i drugim sudionicima u procesu donošenja odluka na temelju testovnih podataka.
14.Alan Vajda, mag. iur.
Promjene koje donosi Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o strancima u RH – I dio
Važeći Zakon o strancima („Narodne novine“, br. 133/20, 114/22 i 151/22) sadrži odredbe vezane za ulazak državljana trećih zemalja u Republiku Hrvatsku, vize, odredbe vezane za rad, reguliranje privremenog boravka državljana trećih zemalja (u svrhu spajanja obitelji, srednjoškolskog obrazovanja, studiranja, istraživanja, humanitarnih razloga, životnog partnerstva, rada, rada upućenih radnika, boravka osobe s dugotrajnim boravištem u drugoj državi članici EGP-a, boravka u druge svrhe boravka, digitalnih nomada, autonomnog boravka) te reguliranje stalnog boravka i dugotrajnog boravka u Republici Hrvatskoj. Zakonom o strancima koji je stupio na snagu 1. siječnja 2021. godine propisani su uvjeti izdavanja dozvola za boravak i rad državljanima trećih zemalja, te je uveden fleksibilan model zapošljavanja stranaca u Republici Hrvatskoj koji može brzo i adekvatno odgovoriti na svakodnevne potrebe tržišta rada.