Časopis Juni 2025
ONLINE PRISTUP ČASOPISU
1.Dženita Peštek
Obračun i isplata bolovanja
Privremena spriječenost za rad, odnosno bolovanje, predstavlja ključni segment sistema zdravstvenog i socijalnog osiguranja u FBiH. Osigurava zaštitu prava radnika u slučajevima kada zbog bolesti, povrede ili drugih medicinski opravdanih razloga nisu u mogućnosti obavljati poslovne aktivnosti. Zakonska regulativa, kroz Zakon o zdravstvenom osiguranju i prateće pravilnike kantonalnih zavoda, jasno definira uvjete, trajanje, visinu naknade plaće i nadležnosti u postupku ostvarivanja ovog prava. Iako Zakon pruža osnovu za ostvarivanje prava na naknadu tokom bolovanja, praksa pokazuje određene izazove – uključujući neujednačenu primjenu propisa među kantonima, administrativne prepreke i potrebu za boljom koordinacijom između poslodavaca, zdravstvenih ustanova i zavoda zdravstvenog osiguranja. Efikasno regulisano bolovanje ne predstavlja samo socijalnu sigurnost za radnike, već i važan mehanizam očuvanja javnog zdravlja i produktivnosti društva u cjelini. Stoga, kontinuirano unapređenje zakonskih okvira i praktične primjene prava na bolovanje od suštinskog je značaja za osiguranje pravednog i funkcionalnog sistema zdravstvenog osiguranja u Federaciji Bosne i Hercegovine.
2.Dr Mirna Pajević Rožajac
Digitalizacija poslovanja s osvrtom na računovodstvene poslove
Digitalizacija je proces prelaza iz analognog u digitalni oblik rada, drugim riječima “nedigitalno” (papir, slika, fotografija) pretvara se u digitalni format koji kompjuterski sistem može dalje upotrijebiti za razne svrhe i daljnje obrade. Digitalizacija poslovanja postala je ključna za konkurentnost i rast preduzeća. Početak digitalizacije predstavlja digitalna transformacija. Ista se opisuje kao korištenje tehnologija kako bi se unaprijedili poslovni procesi i rezultati preduzeća. Digitalizacija se ne rješava jednokratno, već predstavlja dugotrajan proces u kojem se preduzeće priprema za budućnost i izazove koji se stavljaju pred njega. Primjena digitalnog računovodstva će omogućiti unapređenje finansijskog izvještavanja privrednih subjekata na nacionalnom i globalnom nivou. Koristeći digitalne računovodstvene sisteme nove generacije, društva mogu uspostaviti robusne strukture koje su dovoljno fleksibilne da se nose sa trenutnim izazovima u svim odjelima, i koje stvaraju stabilne temelje za budući razvoj.
3.Prof. dr. sc. Jozo Piljić
Obračun mjesta troškova
Obračun troškova i učinaka je dio računovodstvenog informacijskog sistema koji predstavlja računsku osnovu upravljačkog računovodstva. Glavni cilj obračuna troškova po stvarnim troškovima je naknadna kalkulacija proizvoda. Saglasno principu potpunog prevaljivanja troškova sve vrste troškova biće zaračunate nosiocima troškova. Svi troškovi proizvodnje u njihovom stvarnom iznosu konstituišu proizvodnu cijenu koštanja nosilaca troškova, a svi neproizvodni troškovi dopunjuju komercijalnu cijenu koštanja realizovanih proizvoda. Dok potpuno prevaljivanje neproizvodnih troškova na nosioce uspjeha ne utiče na periodični rezultat zato što je riječ o troškovima perioda, dotle potpuno prevaljivanje troškova proizvodnje na nosioce troškova ima (putem promjena stanja zaliha) uticaj na periodizaciju troškova i rezultata. Obračun troškova po standardnim troškovima, u odnosu na obračun po stvarnim troškovima, sužava pojam troškova proizvoda, prepoznajući troškove perioda i među troškovima proizvodnog funkcionalnog područja.
4.Ajla (Ajanović) Macić, mag. oec
Analiza kratkoročnih sredstava
Analiza kratkoročnih sredstava Federacije BiH u periodu 2020–2024. pokazuje generalno pozitivan trend, sa rastom likvidnosti, unapređenjem trezorskog poslovanja i boljom fiskalnom disciplinom. Međutim, izazovi poput neefikasne naplate, neaktiviranih viškova i sistemskih ograničenja i dalje predstavljaju prepreke za optimalno upravljanje javnim sredstvima. Za očuvanje fiskalne stabilnosti i otpornosti, nužno je kombinovati konzervativnu fiskalnu politiku s modernizacijom upravljačkih alata i transparentnijim pristupom korištenju sredstava. Povećanje efikasnosti upravljanja kratkoročnim sredstvima može u znatnoj mjeri doprinijeti jačanju ukupnog makroekonomskog ambijenta u Federaciji BiH.
5.Nedim Čustović
Evidencije ukupne imovine u Kantonu Sarajevo uz primjenu MRS 16 i MRS 36 (II dio)
MRS 16 se primjenjuje u računovodstvenom obuhvatanju nekretnina, postrojenja i opreme, osim ako se nekim drugim standardom ne zahtijeva ili dopušta drugačiji računovodstveni postupak i tretman. Osnovna pitanja računovodstvenog obuhvatanja nekretnina postrojenja i opreme su sljedeća: priznavanje sredstava, utvrđivanje knjigovodstvene vrijednosti sredstva, odnosno početno priznavanje, vrednovanje nakon početnog priznavanja, naknadna ulaganja, amortizacija, priznavanje gubitaka od umanjenja vrijednosti, prestanak priznavanja (povlačenje iz upotrebe i rashodovanje) i objelodanjivanje. Početno vrednovanje stavke nekretnina postrojenja i opreme vrši se po nabavnoj vrijednosti, odnosno cijeni koštanja, ali pod uslovom da se može pouzdano utvrditi. Računovodstvenom politikom treba tačno definisati šta sve ulazi u nabavnu vrijednost imajući u vidu komponente nabavne vrijednosti utvrđene u MRS 16, kao i komponente koje se alternativno mogu uključiti u trošak nabavke. U skladu s paragrafom 34 MRS 16, ukoliko se kod nekih nekretnina, postrojenja i opreme mogu pokazivati znatna i promjenjiva kretanja fer vrijednosti, potrebno je vršiti procjenu fer vrijednosti istih u toku jedne godine, a ukoliko se kod nekih nekretnina, postrojenja i opreme ne pokazuju znatna i promjenjiva kretanja fer vrijednosti, potrebno je vršiti procjenu fer vrijednosti istih u tri ili pet godina. To praktično znači da preduzeća u BiH treba najmanje jednom u pet godina (a po potrebi i češće) da izvrše procjenu fer vrijednosti nekretnina, postrojenja i opreme.
6.Mehmed Budić
Utjecaj kreativnog računovodstva na financijske izvještaje
Financijski izvještaj kao krajnji produkt računovodstvenog informacijskog sustava svakog gospodarskog društva ima za cilj informirati različite korisnike financijskih izvještaja o financijskom položaju, financijskom uspjehu, novčanim tokovima, promjenama u kapitalu i drugim informacijama iz sfere poslovanja gospodarskog subjekta tijekom određenog vremenskog razdoblja, na istinit i fer način, a što je moguće samo uz adekvatnu i dosljednu primjenu odredbi Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja (MSFI-jeva) i relevantnih zakonskih propisa. U situaciji kada informacije prezentirane u financijskim izvještajima ne odgovaraju stvarnom stanju i uspjehu društva, objavljeni financijski izvještaji, zasigurno, ne ispunjavaju misiju koja im je odredbama MSFI-ova i relevantnim zakonskim propisima definirana. Stvaranje što povoljnije slike o izvještajnom subjektu ima jake motive kod menadžmenta. Bez obzira kakvi su razlozi zbog kojih menadžment nastoji prikazati dobro i stabilno poslovanje s ulaznim trendovima, u ispunjenju istih, tj. u kreiranju “podobnih” računovodstvenih rješenja za menadžere, računovođe igraju glavnu ulogu. Početna i izvorna ideja “kreativnog računovodstva” bila je, fleksibilnom primjenom računovodstvenih politika i procjena u granicama legalnih mogućnosti, korisnicima financijskih izvještaja osigurati stvarni prikaz financijskog stanja i uspjeha društva nasuprot povijesnim informacijama kojima je raspolagalo “konvencionalno računovodstvo“.
7.Mr Safija Žilić, dipl. oec
Obaveza rotacije revizorskih društava
Najvažniji pravni okviri kojima su regulisana obavezna rotacija glavnih revizorskih partnera, odnosno revizorskih društava je Direktiva o zakonskoj reviziji 2014/56/EU i Uredba o zakonskoj reviziji 537/2014. Uvođenje obavezne rotacije bio je jedan od najznačajnijih dijelova reforme revizije, te su regulatori reformom nastojali povećati nepristranost i profesionalni skepticizam propisivanjem rotacije revizora, čime se povećava pouzdanost i vjerodostojnost finansijskog izvještavanja. Također, cilj Evropske unije bio je pronaći kompromis između poticanja konkurencije i rješavanja potencijalnih opasnosti povezanih sa dugoročnim odnosima revizora i klijenta definisanjem osnovnih pravila, te davanjem slobode državama članicama da samostalno prilagode svoje nacionalno zakonodavstvo u skladu sa prijetnjama koje se javljaju u revizijskoj profesiji na njihovom području djelovanja. Rotacijom se nastoje poticati nove ideje, ukloniti prijetnje nezavisnosti i poboljšati ukupan kvalitet i pouzdanost revizorskih angažmana. Uspjeh i efikasnost ovih regulatornih mjera, kao i njihovo kontinuirano usklađivanje sa promjenjivim potrebama revizorske profesije i korporativnog okruženja, u velikoj mjeri zavise od kontinuiranog praćenja, pregleda i rasprave među učesnicima u postupku.Krajnji cilj provođenja obavezne rotacije jeste povećati povjerenje ulagača na finansijskim tržištima putem poboljšanja pouzdanosti i tačnosti finansijskih izvještaja.
8.Dr. sc. Dinka Antić
Jedinstveno oporezivanje malih i srednjih poduzeća na nivou EU
Porezna arhitektura EU podrazumijeva harmonizirano oporezivanje indirektnim porezima (PDV, akcize) prema legislativi koja se donosi na razini Unije, dok su članice zadržale puni porezni suverenitet nad direktnim porezima. Umjesto centralizacije direktnih poreza na razini EU, koja je još uvijek nemoguća zbog heterogenosti Unije i različitih politika članica, predložen je model oporezivanja za mikro, mala i poduzeća srednje veličine koji podrazumijeva specifičan oblik porezne centralizacije, koja se ne dešava “odozgo” na makro razini, već “odozdo”, na mikro razini, tj. na razini privrednih subjekata. Model podrazumijeva oporezivanje direktnim porezima samo u jednoj, matičnoj članici, za sveukupno poslovanje u svim ostalim članicama. Prijedlog Evropske komisije predstavlja dio “paketa pomoći” grupaciji mikro, malih i poduzeća srednje veličine, koji bi trebao ovoj grupaciji osigurati stabilan gotovinski tok, pojednostavljenje poslovanja i rast. Na makro planu cilj prijedloga je da se jedinstveno tržište Unije učini propulzivnijem, da se podstaknu poduzeća iz ove grupacije da šire poslovanje izvan matične članice.
9.Doc. dr Ivan Milić
Javne nabavke u BiH – prekršajni aspekt
Prekršaji se propisuju u različitim oblastima društvenog života. Propisanih prekršaja ima zaista mnogo, i to mnogo više nego propisanih krivičnih dela. Krivično delo može da se propiše samo zakonom, ali prekršaji mogu i aktima niže pravne snage. Na primer, Zakonom o prekršajima koji je na snazi u Federaciji BiH predviđa se: prekršaji i prekršajne sankcije mogu biti propisani zakonima Bosne i Hercegovine, Federacije, kantona ili drugim propisima Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, Vlade Federacije, vlada kantona i odlukama gradskog ili općinskog vijeća. Za prekršaje se predviđaju stroge novčane kazne, a čija visina zavisi od određenih okolnosti. Treba istaći i to, iako to nije slučaj sa ZoJN RS i ZoJNFBiH, da se propisi često menjaju. Neretko se donose izmene i dopune zakona. Takođe, za oblast prekršajnog prava od značaja su i podzakonski akti i „lokalne odluke“ kojih zaista ima mnogo. Nadalje, propisi se razlikuju u zavisnosti od teritorije na koje se primenjuju. To sve znači da je neophodno stalno praviti izmene u pravnom sistemu.
10.Jasmin Omeragić
Specifičnosti u poslovanju ugostiteljstva kroz prizmu elaboracije nekih praktičnih iskustava
Pojam ugostiteljske djelatnosti u širem smislu se vezuje za pružanje usluga adekvatnog smještaja, kao i pripreme i usluživanja hrane, napitaka i ostalih vrsta pića u za to namjenski opremljenom prostoru, ali podrazumijeva i takozvani ketering, koji se ogleda u pripremi hrane i dostavljanju iste korisnicima na zahtijevanoj lokaciji. Namjenski opremljen prostor za obavljanje ugostiteljske djelatnosti posebno je prilagođen i opremljen prostor koji mora ispunjavati zakonom propisane minimalne pristupne, građevinske, tehničke, funkcionalne, sanitarne, higijenske i ostale specifične uslove za pružanje ugostiteljskih usluga, odnosno za obavljanje ugostiteljske djelatnosti. Kako svakoj drugoj djelatnosti, tako je i onoj koja se bavi ugostiteljstvom na raspolaganju uvijek dostupna „asistencija“ računovodstvene funkcije, a profesionalci u okviru ove struke vlasnicima kapitala i menadžerima ugostiteljskih objekata mogu obezbjediti i ponuditi niz dragocjenih, na temelju istinitih poslovnih događaja, prikupljenih podataka i informacija koje mogu dati smjernice za realizaciju zadataka kao što su: kontrola izvršenja plana poslovanja i analiza razloga odstupanja, izvještavanje, obračun i analizu troškova, koordiniranje u planiranju, stručnu pomoć i savjetovanje pri izradi svim učesnicima u planiranju, predlaganje korektivnih mjera, te preventivno djelovanje.
11.Prof. dr Asja Gojačić
Upravljanje fluktuacijom i apsentizmom zaposlenih kao preduvjet uspješnosti suvremenih poduzeća
Osnovna je zadaća menadžmenta ljudskih potencijala pravilno odabrati, a kasnije oblikovati, motivirati i zadržati najbolje zaposlenike. Koliko god regrutacija i selekcija zaposlenika bile detaljne, kvalitetno provedene te rezultirale odabirom najboljih kandidata, ne mogu jamčiti njihovu dugoročnu predanost i odanost organizaciji. Fluktuacija predstavlja trajno napuštanje organizacije, no ne mora nužno biti negativna pojava jer organizaciju mogu napustiti i „nepoželjni“, odnosno neproduktivni zaposlenici. Upravljanje fluktuacijom nije samo problem koji se nameće menadžerima i vlasnicima organizacija, već i političarima jer se pretpostavlja da veće razine fluktuacije na tržištu rada donose lošiju radnu performansu. Apsentizam predstavlja svaki opravdani i neopravdani izostanak zaposlenika s njegovog radnog mjesta. Bilo da se radi o opravdanim ili neopravdanim izostancima, njihova učestalost dovodi do usporavanja ili zaustavljanja poslovnih procesa, povećanih troškova, a time i manje produktivnosti rada poslovnih subjekata. Odsutnost radnika onemogućava u korištenju punoga radnog potencijala, a zbog nesudjelovanja u radnom procesu izostaju očekivani rezultati rada. U toj situaciji, javlja se frustracija i pad produktivnosti kod onih radnika koji su prisutni i preuzimaju na sebe posao odsutnih radnika, pri čemu troškovi rada rastu eksponencijalno.
12.Bernard Iljazović
Komuniciranje u kriznim situacijama
Sve organizacije kako profitne tako i neprofitne mogu u određenim trenutcima zapasti u krizu, a što može imati negativne učinke na održivost i stabilnost poslovanja organizacije. Kriza može biti uzrokovana različitim faktorima kao na primjer financijske malverzacije, ponašanje zaposlenika, cyber napadi, krađa…Stoga je potrebno imati dobro razrađenu strategiju, odnosno plan u kriznim situacijama, kako bi se što učinkovitije sanirale štetne posljedice, te sačuvao ugled organizacije. Početak poslovne godine je idealno vrijeme za donošenje plana u kriznim situacijama. Iako se može postaviti pitanje zašto je potrebno donositi plan ako ne postoji kriza, treba imati na umu da se organizacija na taj način zapravo pravodobno priprema kako reagirati u slučaju kriznih situacija, te kako bi smanjila eventualnu štetu na minimalnu mjeru. U svakom slučaju, donošenje plana za postupanje u kriznim situacijama se ne smatra gubitkom vremena, te je o tome potrebno osvijestiti i zaposlenike organizacije.
13.Džana Kadribegović
Vrste ugovora propisanih Zakonom o radu
U Zakonu o radu postoji više vrsta ugovora. Osnovna podjela odnosi se na ugovore kojima se zasniva radni odnos i ugovore na osnovu kojih se ne zasniva radni odnos. Ugovor o radu na osnovu kojeg se zasniva radni odnos, u pogledu njegovog vremenskog trajanja, može biti zaključen na neodređeno i na određeno vrijeme. S obzirom da u praksi postoji potreba i za ugovorima na osnovu kojih se ne zasniva radni odnos, Zakonom je predviđena mogućnost i za takve ugovore. Zakonom su propisani i opći uvjeti koje je potrebno ispuniti u pogledu zaključivanja ugovora o radu.
14.Alan Vajda, mag. iur
Provedba zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite državljana trećih država zaposlenih u Republici Hrvatskoj
U socijalnom zakonodavstvu Republike Hrvatske razlikuju se tri vrste stranih državljana: oni koji dolaze iz država članica Europske unije, zatim državljani koji dolaze iz ugovornih zemalja, tj. država s kojima je Republika Hrvatska sklopila međunarodni ugovor o socijalnom osiguranju te državljani tzv. trećih zemalja. Ovisno o tome dolazi li strani državljanin u Republiku Hrvatsku raditi ili pak dolazi po privatnom poslu, na njega će se primjenjivati Zakon o obveznom zdravstvenom i/ili Zakon o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj. Stranci kojima je odobren privremeni ili trajni boravak u Republici Hrvatskoj, u skladu s odredbom članka 5. Zakona obvezni su se zdravstveno osigurati na temelju radnog odnosa, odnosno obavljanja gospodarske ili profesionalne djelatnosti na državnom području Republike Hrvatske, ako su ispunjeni uvjeti prema propisima kojima se uređuje pitanje boravka i rada stranaca u Republici Hrvatskoj.
15. Savjetodavni servis
16. Saopštenja za primjenu propisa
17. Podaci o trgovanju vrijednosnim papirima u FBiH